- Homepage
- Auto
- Rolls-Royce
- Rolls-Royce Corniche
Sterke punten
- Krachtige, stille motoren
- Uitzonderlijk luxueus interieur
- Exclusief en zeldzaam
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Groot en log in gebruik
- Kostbaar in aanschaf en onderhoud
Rolls-Royce Corniche : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Rolls-Royce Corniche, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Rolls-Royce Corniche
-
Rolls-Royce Corniche 6.7 V8 Cabriolet
€ 109.900,-- 85.228 km
- 08/2000
- 242 kW (329 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
17,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
422 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7241 CM Lochem -
Rolls-Royce Corniche Convertible Series 1
€ 49.950,-- 88.434 km
- 02/1977
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4004 JV TIEL -
Rolls-Royce Corniche Convertible
€ 124.950,-- 59.647 km
- 02/2001
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3925 CG SCHERPENZEEL -
Rolls-Royce Corniche V Cabriolet - Low Mileage - 1 of 374 -
€ 139.500,-- 53.243 km
- 04/2000
- 242 kW (329 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN
Interesse in een Rolls-Royce Corniche
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Rolls-Royce Corniche is niet zómaar een auto, maar een statement van succes, luxe en ongeëvenaarde klasse
- Het interieur van de Corniche is rijk aan hoogwaardige materialen, zoals fijn leder en prachtig edelhout en alles is tot in de kleinste details met vakmanschap be- en verwerkt
- De bekende 6.750 cm3 V8-motor levert soepele kracht en heeft geen enkele moeite met het gewicht van de Corniche
- Met de beperkte productie en de focus op maatwerk is Corniche een zeldzaam model
- Het klassieke design van de Corniche – met de bekende grille en de ‘Spirit of Ecstasy’ – is direct herkenbaar als Rolls-Royce
Technische gegevens
Motorisatie
De Rolls-Royce Corniche is zijn loopbaan begonnen als de coupé- en cabrioletversie van de Rolls-Royce Silver Shadow. Hij deelt dan ook veel componenten met dat model. De spreekwoordelijke 6,75-liter V8 van Rolls-Royce sluit perfect aan bij de luxe uitstraling van de auto. Deze motor is net als elke generatie van de Corniche steeds aangepast en verbeterd. In de vroege versies van de Corniche levert de motor 147 kW (200 pk) en vanaf 1977, met brandstofinspuiting, 177 kW (240 pk). Met deze motorversie, gekoppeld aan een drieversnellingsautomaat, beweegt de Corniche zich soepel en verfijnd voort, maar sportief is hij beslist niet.
De laatste 25 exemplaren van de vierde generatie van de Corniche (1992-1995) voorziet Rolls-Royce van een turbomotor. Daarmee neemt het vermogen van de 6,75-liter V8 toe tot 242 kW (329 pk) en het koppel naar 738 Nm. Daarmee bereikt deze S-versie van de Corniche een topsnelheid van 225 km/u, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden. Ondanks deze indrukwekkende cijfers is de Corniche altijd meer op comfort en luxe gericht dan op sportieve prestaties.
In 2000 verschijnt een nieuwe Corniche. Ook die is voorzien van de inmiddels traditionele 6,75-liter V8 turbomotor, maar dan met een viertrapsautomaat. Het vermogen is 240 kW (325 pk) en het koppel een monsterlijke 738 Nm. Zijn topsnelheid is 220 km/u.
Groot nadeel van de V8 is zijn brandstofverbruik. De oudere generaties van de Corniche verbruiken gemiddeld tussen de 17,5 en maar liefst 27,5 l/100 km. De vijfde generatie van 2000 is weer iets bescheidener met gemiddeld 19 l/100 km.
Afmetingen
De Rolls-Royce Corniche is een grote en imposante auto, zowel in coupé- als cabrioletvorm. Met een lengte van 5,17 meter voor de eerste tot 5,40 meter voor de vijfde generatie – met een breedte van rond de twee meter, neemt de Corniche een aanzienlijke ruimte op de weg in. De royale wielbasis van meer dan 3 meter zorgt voor een stabiele en comfortabele wegligging, wat in lijn is met het luxe karakter van de auto. Ondanks de indrukwekkende afmetingen is het interieur van de Corniche ontworpen voor comfort met voldoende ruimte voor slechts vier inzittenden. De bagageruimte van 510 en 374 liter (vanwege het feit dat de opgevouwen kap in de eerste vier generaties niet en in de vijfde wél in de carrosserie verzinkt), is misschien net voldoende voor een weekendje weg met zijn vieren.
De belangrijkste specificaties op een rij
Rolls-Royce Corniche (Corniche V) | |
---|---|
Marktintroductie | 1971 (2000) |
Lengte x breedte x hoogte | 5,17 x 1,83 x 1,48 m (5,41 x 2,06 x 1,48 m) |
Wielbasis | 3,04-3,06 m (3,06 m) |
Inhoud bagageruimte | 510 l (374 l) |
Ledig gewicht | 2.185-2.223 kg (2.736 kg) |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 6.750 cm3 |
Vermogen | 147-242 kW (200-329 pk) (240 kW (325 pk)) |
Koppel | 540-738 Nm (738 Nm) |
Topsnelheid | 182 km/u (225 km/u) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,6 sec (8,5 sec) |
Tankinhoud | 108 l (100 l) |
Verbruik | 17,5-27,5 l/100 km (19,0 l/100 km) |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Rolls-Royce Corniche is er van 1971 tot 1981 als coupé en van 1971 tot het einde van de productie van het model in 1995 als cabriolet. De laatste 25 waren uitgevoerd als Corniche S. De vijfde generatie is er uitsluitend als cabriolet.
Met de tweede generatie vanaf 1988 is ABS standaard. De derde generatie (1989-1993) heeft een verfijnde wielophanging en verbeterde elektronica. De vierde generatie (1992-1995) is voorzien van een automatische viertrapstransmissie, een adaptief onderstel en een glazen achterruitje in plaats van plastic.
De vijfde generatie van de Rolls-Royce Corniche (2000-2002) is gebaseerd op de Bentley Azure, maar het koetswerk lijkt op de Bentley Silver Seraph – Bentley was immers toen nog onderdeel van Rolls-Royce Motors. Een tweelingbroer van de oudere Rolls-Royce Corniche is de Bentley Corniche.
Prijzen
De Rolls-Royce Corniche straalt exclusiviteit uit en dat vertaalt zich ook in de nieuwprijs van ruim meer dan een ton. Maar omdat Rolls-Royces verregaand luxe zijn en in grote mate te personaliseren, zijn nieuwprijzen niet relevant – ‘als je erom moet vragen, kun je hem niet betalen.’ Vaststaat dat de vijfde generatie Corniche een van de duurste auto’s van zijn tijd was.
Prijzen voor occasions van de Corniche variëren tussen de 40.000 en meer dan 160.000 euro. Hou daarbij sowieso ook rekening met de hoge onderhouds- en gebruikskosten – die kunnen oplopen tot duizenden euro’s per jaar.
Design
Buitenkant
De Rolls-Royce Corniche straalt luxe en klasse uit – de eerste vier generaties meer dan de vijfde, die meer een voetballersauto is. Kenmerkend zijn de verticale grille en de Spirit of Ecstasy. De cabrio heeft een elektrisch bedienbare softtop, die bij de vijfde generatie volledig in de carrosserie verdwijnt.
Binnenkant
Het interieur van de Rolls-Royce Corniche is een oase van luxe, met de fijnste lederen bekleding en écht hout op het dashboard en de deurpanelen. Nieuwere Corniches bieden ook geavanceerde voorzieningen als een hoogwaardige audio-installatie, automatische klimaatregeling en elektrisch verstelbare stoelen. De Corniche biedt riant plaats aan vier personen en elk detail in het interieur is zorgvuldig afgewerkt. Zelfs de kleinste details dragen bij aan de sfeer van exclusiviteit en comfort.
Veiligheid
De Rolls-Royce Corniche is ontworpen met een focus op veiligheid – al bestond Euro NCAP nog niet. Al in de jaren tachtig werd de Corniche uitgerust met ABS en airbags voor bestuurder en passagier. Vier schijfremmen en de stevige constructie van de auto zorgen dat de Corniche veilig aanvoelt.
Alternatieven
Voor wie een alternatief voor de Rolls-Royce Corniche zoekt, zijn er interessante opties. Tweelingbroer Bentley Corniche, opgevolgd door de Bentley Continental, biedt een vergelijkbare luxebeleving maar met een iets sportievere rijervaring. Ook de oudere tweedeurs Silver Shadow van Rolls-Royce is een optie. Een andere luxueuze maar minder exclusieve optie is de oude Jaguar XJ Coupé en de XJS.