Sterke punten
- Betrouwbare techniek
- Geschikt voor dagelijks gebruik
- Hoog rijcomfort
Zwakke punten
- Gevoeligheid voor roestvorming aan de voorzijde
- Oliekeerring op vliegwiel
- Bijna altijd met handbak
Peugeot 504 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 504, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Peugeot 504
-
Peugeot 504 504 2.0 Coupé Inj.
€ 18.500,-- 179.000 km
- 04/1980
- 78 kW (106 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6521KV Nijmegen -
Peugeot 504 Cabriolet 1e Eigenaar! M0931
€ 38.500,-- 63.216 km
- 01/1982
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
Peugeot 504 2.0 GL
€ 9.500,-- - km
- 04/1974
- 71 kW (97 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel -
Peugeot 504 2.7+V6+Coupé+Inj.
€ 10.500,-- 87.500 km
- 12/1980
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7642bj Wierden -
Peugeot 504 eerste serie
€ 7.950,-- 69.500 km
- 03/1970
- 64 kW (87 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-4458BM 's-Heer Arendskerke -
Peugeot 504 Coupé V6, Gris Fumé
€ 12.900,-- 118.000 km
- 04/1975
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5243SP Den bosch -
Peugeot 504 2.0 GL schuifdak
€ 17.450,-- 140.767 km
- 07/1978
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel -
Peugeot 504 2.0 TI inj schuifdak
€ 12.950,-- 56.668 km
- 02/1975
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 PE WAALWIJK -
Peugeot 504 504 2.0 Cabrio Inj.
€ 29.500,-- 151.000 km
- 05/1983
- 78 kW (106 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3706VC Zeist -
Peugeot 504 Cabriolet V6
€ 31.500,-- 122.500 km
- 01/1975
- 101 kW (137 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel -
Peugeot 504 Ti Automaat, lederen bekleding concoursstaat
€ 16.750,-- 124.071 km
- 12/1977
- 76 kW (103 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1688 JG NIBBIXWOUD -
Peugeot 504 2.7 V6 COUPE-C32
€ 26.500,-- 148.101 km
- 12/1979
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7944 HT MEPPEL -
Peugeot 504 cabriolet Pininfarina
€ 37.500,-- 64.000 km
- 07/1971
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1066dj Amsterdam -
Peugeot 504 V6 Cabrio 2.7 injection
€ 55.950,-- 83.570 km
- 02/1976
- 106 kW (144 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel -
Peugeot 504 V6 2.7 Cabrio 5 speed
€ 53.950,-- 145.000 km
- 05/1976
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel -
Peugeot 504 2.0 Cabrio Inj.
€ 45.000,-- 107.275 km
- 06/1981
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4854 SE Bavel
Interesse in een Peugeot 504
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De klassieker biedt stijl en comfort.
- Voor het hele gezin biedt hij een grote praktische waarde.
- De motoren zijn uiterst duurzaam dankzij robuuste technologie.
- Sedan en stationwagen, evenals een sportieve coupé en cabriolet getuigen van een grote verscheidenheid aan modellen.
Technische gegevens
Motorisatie
De Peugeot 504 onderscheidde zich door een uitgebreid assortiment aan motoren, wat bijdroeg aan zijn veelzijdigheid en populariteit. Het vermogen ligt tussen de 48 en 106 kW (65 en 144 pk). Bij de introductie in 1968 de Coupé en Cabriolet modellen een 1,8-liter viercilinder benzine-injectiemotor, die oorspronkelijk was doorontwikkeld vanuit de Peugeot 404. Deze motor leverde betrouwbare prestaties en werd gekoppeld aan een handgeschakelde 4-versnellingsbak, met de mogelijkheid van een 3-versnellingsautomaat voor modellen met carburateur.
Het injectiesysteem van de Peugeot 504 was geavanceerd voor die tijd, met een mechanisch Kugelfischer injectiesysteem. Een nauwkeurige synchronisatie van de gasklepverbinding en gaspedaalpositie was essentieel voor een goede motorloop. Modellen met brandstofinjectie waren herkenbaar aan de aanduiding "Injection" en later “TI”.
In oktober 1970 werd het motorengamma uitgebreid met een krachtige 2,0-liter motor, en in 1974 voegde Peugeot een indrukwekkende 2,7-liter V6-motor toe aan het assortiment. De toevoeging van deze krachtbronnen zorgde voor sportieve rijprestaties. Naast benzinevarianten introduceerde Peugeot in 1971 ook dieselmodellen.
Ondanks een brandstofverbruik van ongeveer 12,5 liter per 100 kilometer voor de 1.8-motor, dat naar moderne maatstaven als hoog wordt beschouwd, waren de benzinemotoren van de 504-serie indrukwekkend vanwege hun trillingsarme en stille loop. Alle motoren in de 504-serie werden geprezen om hun robuustheid en duurzaamheid, waarmee ze de reputatie van betrouwbare krachtbronnen vestigden. De Peugeot 504 was niet alleen technologisch vooruitstrevend, maar bood ook een aangename en duurzame rijervaring. De onafhankelijke wielophanging voor en achter en de soepele vering maken de 504 zeer (Frans) comfortabel en de achterwielaandrijving zorgde voor een plezierig gedrag in bochten.
Afmetingen
Ondanks zijn naar huidige maatstaven compacte afmetingen voldeed de 504 destijds aan de verwachtingen van gezinnen, met een royale bagageruimte van 420 liter en een ruim interieur.
Afhankelijk van de carrosserieversie is de Peugeot 504 4,36 tot 4,80 meter lang met een wielbasis van 2,55 tot 2,90 meter en een breedte van 1,69 tot 1,70 meter. De hoogte is 1,35 tot 1,55 meter. Met zijn 1.140 tot 1.375 kilogram leeggewicht is hij een lichtgewicht in vergelijking met de huidige hogere middenklassers.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Peugeot 504
Peugeot 504 | |
---|---|
Marktintroductie | 1968 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,36 - 4,80 m x 1,69 - 1,70 m x 1,35 - 1,55 m |
Wielbasis | 2,55 m - 2,90 m |
Inhoud bagageruimte | 420 – 1.100 l |
Ledig gewicht | 1.140 - 1.375 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.640 kg |
Cilinderinhoud | 1.796 – 2.664 cm3 |
Vermogen | 48 kW (65 pk) – 106 kW (144 pk) |
Koppel | 140 - 213 Nm |
Topsnelheid | 150 - 189 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 17,1 - 10,2 s |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 9,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Tot 216 g/km |
Varianten
Bij de lancering in 1968 werd de Peugeot 504 aanvankelijk alleen aangeboden als vierdeurs sedan. In 1971 werd het assortiment uitgebreid met een stationwagen met vijf zitplaatsen met een starre achteras en dubbele schroefveren. Er kwam ook een 504 Familiale-variant met zeven tot acht zitplaatsen, evenals aangepaste modellen zoals een ambulance en een begrafenisauto. In 1969 werden de opvallende Coupé en Cabrio varianten geïntroduceerd, die een lust voor het oog waren. In 1979 werd het aanbod verder uitgebreid met een pick-up.
De zomer van 1975 markeerde een uitgebreide modelupdate voor de Peugeot 504, waarbij de deurgrepen verzonken werden in de carrosserie en het dashboard en stuurwiel een moderner ontwerp kregen. Speciaal voor de Duitse markt werden de limousines van de "TI"-serie in 1976 en 1977 standaard uitgerust met de dubbele koplampen van de Amerikaanse exportvoertuigen.
Hoewel de opvolger, de Peugeot 505, in mei 1979 werd gepresenteerd, bleef de 504 tot 1982 in Duitsland te koop en werd hij zelfs tot 1983 in Frankrijk geproduceerd. In diverse landen rolde de 504 nog vele jaren van de productielijn. De laatste exemplaren werden zelfs tot 2005 in Nigeria geproduceerd, waarmee de 504 een indrukwekkende productieduur van 37 jaar bereikte.
Prijzen
Als premium voertuig was de Peugeot vroeger geen goedkoop model. Prijzen voor een occasion Peugeot 504 variëren sterk, afhankelijk van de staat en de kilometerstand. De 504 is een echte klassieker inmiddels. De prijzen voor een sedan in goede staat beginnen bij iets minder dan 4.000 tot 6.000 euro. Voor modellen met brandstofinjectiemotor ben je zo’n 1.000 euro meer kwijt. Een Peugeot 504 2.3d GL met nieuwe dieselmotor en gerestaureerd interieur kost ongeveer 12.500 euro. V6-versies van 1974 tot 1977 in goede staat beginnen bij ongeveer 15.000 euro. Cabrio's zijn bijzonder populair en zodoende duurder. Voor een zeer net exemplaar ben je zo 40.000 tot 60.000 euro kwijt.
Design
Buitenkant
De vierdeurs auto werd ontworpen door en Fransman en een Italiaan: Paul Bouvot en Aldo Brovarone. De Italiaan ontwierp de basiskenmerken en Bouvot tekende de voorzijde. Pininfarina voegde uiteindelijk de twee ontwerpen samen tot een gezamenlijk werk. De karakteristieke en revolutionaire bocht aan de achterzijde en de grote raamoppervlakken trokken de aandacht. Pininfarina was enthousiast over Paul Bouvots ontwerp van de trapeziumvormige koplampen; ze deden hem denken aan de ogen van de Italiaanse filmster Sophia Loren.
Binnenkant
Voor zijn tijd liet de uitrusting van de Peugeot 504 nauwelijks iets te wensen over. Elektrische klok, interval-ruitenwissers, verwarmbare achterruit, verstelbare stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, stalen schuifdak en veiligheidsgordels voorin waren luxe en een duidelijk statement naar de concurrentie. Deze voorzieningen waren anders alleen voorbehouden aan voertuigen uit de luxeklasse. De kunstlederen bekleding, door Peugeot "Skye-bekleding" genoemd, was daarentegen wat pragmatischer. De richtingaanwijzerschakelaar, die voor Nederlandse begrippen ongebruikelijk rechts is geplaatst, is even wennen. De royale fauteuils met de in de rugleuningen verzonken en uitschuifbare hoofdsteunen bieden weinig zijdelingse steun.
Veiligheid
Veiligheid was minder belangrijk in de periode dat de Peugeot 504 werd gebouwd. Van airbags en ABS hadden ze in die tijd nog nooit gehoord. Gordels zijn voorin aanwezig, maar niet achterin. Gelukkig kun je die bij veel Peugeot-experts laten inbouwen.
Alternatieven
Een directe concurrent van de Peugeot is onder andere de Opel Rekord, Volkswagen 1600 en Passat, Volvo 144 en Ford Taunus. Elk voertuig heeft zijn eigen aantrekkingskracht, maar qua omvang, uitrusting en prestaties bieden de auto's geen meerwaarde ten opzichte van de Peugeot 504. De Peugeot 505 is een iets moderner alternatief voor de 504.
FAQ
Wat kost een Peugeot 504?
Hoeveel pk heeft de Peugeot 504?
Welke auto is de opvolger van de Peugeot 504?
Meer informatie
Meer details
- Peugeot Cabriolet
- Peugeot Hybride
- Kleine Peugeot
- Peugeot Bipper
- Peugeot Bus
- Peugeot Camper
- Peugeot Expert
- Peugeot Partner
- Peugeot Station
- Peugeot Suv