Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-250-l-01.jpg

Ferrari 250

1 / 4
ferrari-250-l-01.jpg
ferrari-250-l-02.jpg
ferrari-250-l-03.jpg
ferrari-250-l-04.jpg

Sterke punten

  • Modelreeks met rijke historie
  • Technische hoogstandjes uit hun tijd
  • Goed investeringsobject

Zwakke punten

  • Nauwelijks bruikbaar als dagelijkse auto
  • Geen stuur- en rembekrachtiging
  • Zeer kostbare onderdelen bij reparatie

Ferrari 250 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 250, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 250: iconische Italiaanse schoonheden

De Ferrari 250 is een modelreeks van sportwagens en grand tourers van het befaamde Italiaanse merk, geproduceerd van 1952 tot en met 1964. De reeks omvat zeer iconische modellen zoals de Ferrari 250 GTO en vormt een belangrijk onderdeel van de rijke historie van het merk. Lees meer

Interesse in een Ferrari 250

Ferrari 250 occasions
Ferrari 250 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Meervoudig winnaar van legendarische races zoals de 24 uur van Le Mans
  • Voorzien van de beroemde, krachtige Colombo V12-motor
  • Elegante en stijlvolle ontwerpen die nog steeds bewondering oogsten
  • Zeer gewild onder verzamelaars en aanhoudende waardestijging

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari 250-modellen zijn uitgerust met een 3,0-liter V12 benzinemotor van het type Colombo of Lampredi. Deze motoren zijn geleverd in verschillende vermogensvarianten, afhankelijk van het model. Het vermogen varieert van 176 kW (240 pk) tot meer dan 221 kW (300 pk) in de raceversies.

Bij elke Ferrari 250 ligt de motor voorin in de lengterichting en worden de achterwielen aangedreven. Verder is een Ferrari 250 altijd voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, waarvan de meeste met vier versnellingen en sommige met vijf versnellingen.

Afmetingen

De exacte afmetingen van de Ferrari 250 modellen verschillen per type. Over het algemeen heeft een Ferrari 250 een lengte van ongeveer 4,4 meter, een breedte van 1,6 meter en een hoogte van 1,3 meter. De wielbasis bedraagt zo’n 2,6 meter. Daarmee zijn het naar moderne maatstaven redelijk compacte modellen, wat bijdraagt aan de wendbaarheid.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari 250
Marktintroductie 1952
Lengte x breedte x hoogte 4,4 x 1,6 x 1,3 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte Onbekend
Ledig gewicht 900 - 1.100 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Onbekend
Cilinderinhoud 2.953 cm³
Vermogen 177 kW (240 pk) - 221 kW (300 pk)
Koppel 265 - 294 Nm
Topsnelheid 240 - 280 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,5 - 6,5 sec
Tankinhoud 100 l
Verbruik 18,0 - 22,0 l/100 km
CO₂-uitstoot Onbekend

* Vanwege de grote diversiteit aan Ferrari 250-modellen en de leeftijd van deze auto’s zijn sommige waardes schattingen en gemiddelden.

Varianten

De Ferrari 250 is niet één model, maar een modelreeks bestaande uit verschillende sportwagens en grand tourers met een min of meer gelijke technische basis. Er waren veel verschillende types, die er vaak heel anders uitzagen. Zonder twijfel de meest bekende Ferrari 250 is de Ferrari 250 GTO. Dat model wordt beschouwd als een van de meest begeerde auto’s ter wereld, mede vanwege het beperkte productieaantal en rijke racehistorie. Slechts 36 exemplaren werden gebouwd en deze auto’s hebben een indrukwekkend aantal overwinningen behaald in races zoals de 24 uur van Le Mans en de Targa Florio. De combinatie van prestatie, zeldzaamheid en historische betekenis maakt de 250 GTO tot een heilige graal onder autoverzamelaars. Zo verbrak de Ferrari 250 GTO met chassisnummer 4153 GT uit 1963 alle records toen die in 2018 voor 70 miljoen dollar werd verhandeld.

De Ferrari 250 GT Berlinetta is een van de meest iconische GT’s, bekend om zijn prestaties en elegantie. Met zijn gestroomlijnde ontwerp en krachtige V12-motor was de Berlinetta zowel op de weg als op het circuit een indrukwekkende verschijning. De auto won meerdere races, waaronder de Tour de France, en staat bekend om zijn perfecte balans tussen snelheid en stijl.

De Ferrari 250 Testa Rossa is daarentegen een raceauto, met een opvallend ontwerp en talloze overwinningen op het circuit. De naam Testa Rossa verwijst naar de rood geschilderde cilinderkoppen van de motor. Deze auto behaalde succes in vele lange-afstandsraces en wordt gekenmerkt door zijn agressieve styling en open cockpit.

De Ferrari 250 California Spyder is een stijlvolle cabriolet die tegenwoordig erg geliefd is bij verzamelaars. Deze auto werd oorspronkelijk ontworpen voor de Amerikaanse markt en combineert sportieve prestaties met de luxe van open rijden. Bekende eigenaren zoals acteur James Coburn hebben bijgedragen aan de mystiek en populariteit van dit model.

De Ferrari 250 Lusso is een van de meest luxueuze modellen uit de Ferrari 250-reeks, ontworpen voor comfort en stijl. De Lusso, wat ‘luxueus’ betekent in het Italiaans, was bedoeld voor klanten die op zoek waren naar de verfijning en exclusiviteit van een Ferrari, maar dan met de nadruk op comfort en elegantie in plaats van pure raceprestaties. Met een prachtig interieur en een ingetogen, maar stijlvol exterieurontwerp blijft de Ferrari 250 Lusso een van de meest gewaardeerde klassiekers binnen de Ferrari-familie.

Prijzen

Een Ferrari 250 was destijds al erg kostbare auto. Oorspronkelijke nieuwprijzen zijn lastig te achterhalen. Er was immers een grote diversiteit aan verschillende modellen en de oorspronkelijke prijzen zijn niet altijd bekendgemaakt, in vergetelheid geraakt, of ooit betaald in een niet meer bestaande valuta.

Wat we wel zeker weten, is dat een Ferrari 250 tegenwoordig een uitzonderlijk waardevolle klassieker is. Afhankelijk van het specifieke model, de staat van de auto, de aanwezigheid van volledige documentatie en de (race)historie variëren de prijzen van enkele tonnen voor een Ferrari 250 GT-model tot vele miljoenen voor een goed bewaarde of perfect gerestaureerde Ferrari 250 GTO. Ook een 250 Lusso gaat tegenwoordig niet voor minder dan een miljoen euro van de hand.

Het ‘minst zeldzame’ Ferrari 250 occasion in Nederland is de Ferrari 250 GTE, die afhankelijk van de technische staat en de historie van het specifieke exemplaar wordt aangeboden voor prijzen van 450.000 euro tot een kleine 2 miljoen euro. De onderhoudskosten van de Ferrari 250-modellen zijn hoog, gezien de complexiteit en het exclusieve karakter van de onderdelen, maar dat hebben de verzamelaars wel voor deze waardevolle investeringsobjecten over. Overigens staan in Nederland meerdere bedrijven zeer hoog aangeschreven in het Ferrari-wereldje op het gebied van onderhoud, plaatwerk en restauratie.

Design

Buitenkant

Het design van de Ferrari 250 verschilt sterk per model. Over het algemeen kenmerken de Ferrari 250-modellen zich door een elegant en tijdloos ontwerp, met lange motorkap, lage daklijn en vloeiende lijnen. Wat de meeste Ferrari 250’s wel met elkaar gemeen hebben, is de grille met het kenmerkende Ferrari-paard in het midden en ronde koplampen in de hoeken.

Binnenkant

Binnenin zijn de verschillen tussen de Ferrari 250 modellen zo mogelijk nog groter. Van modellen met een volledig kaal interieur afgestemd op circuitgebruik tot luxe grand tourers voor lange reizen naar mooie oorden. Deze modellen hebben prachtige materialen zoals leder en echt houten afwerking. De instrumentenpanelen zijn in ieder geval duidelijk en gericht op de bestuurder, wat bijdraagt aan de sportieve rijervaring.

Veiligheid

Gezien de leeftijd van een Ferrari 250 ontbreken vanzelfsprekend moderne veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en ABS. Sterker nog, veel exemplaren van de Ferrari 250 hebben nog niet eens stuur- en rembekrachtiging en hooguit alleen veiligheidsgordels. De constructie van de Ferrari 250 was echter robuust voor de tijd, met een sterke buizenframestructuur. Veel exemplaren zijn zorgvuldig gerestaureerd en worden maar zelden daadwerkelijk gebruikt om te rijden. Het zijn vooral showauto’s en investeringsobjecten, wat de verminderde veiligheid ten opzichte van modernere auto’s geen groot probleem maakt.

Alternatieven

Bij klassieke auto’s zoals een Ferrari 250 is het lastig om een rationele vergelijking met alternatieve modellen te maken. Dergelijke auto’s worden immers gekocht ‘op gevoel’, omdat het ene model mooier wordt gevonden dan het andere of vanwege de historie. Belangrijke concurrenten van de Ferrari 250 uit dezelfde periode zijn de Aston Martin DB4, Jaguar E-Type en Maserati Coupé en Lamborghini 350 GT, die vergelijkbare prestaties en stijl boden. Ook deze modellen zijn tegenwoordig zeer waardevolle klassiekers, die op veilingen hoge bedragen opbrengen. Er zijn echter nauwelijks modellen die meer diversiteit aan types bieden dan de Ferrari 250-reeks.

Veelgestelde vragen

Wat maakt de Ferrari 250 zo bijzonder?
De combinatie van uitzonderlijke prestaties, exclusiviteit, een grote diversiteit aan elegante designs en een rijke geschiedenis. En natuurlijk de naam: Ferrari.
Hoeveel Ferrari 250 GTO’s zijn er geproduceerd?
Er zijn in totaal 36 exemplaren van de Ferrari 250 GTO geproduceerd tussen 1962 en 1964, inclusief drie Series II-modellen met een iets aangepast ontwerp. Volgens de laatste beschikbare informatie rijden alle 36 gebouwde modellen nog rond, omdat er geen verloren zijn gegaan. Hoewel er in het verleden een paar ongevallen zijn geweest, zijn de meeste exemplaren gerestaureerd. Bovenal gaan eigenaren er extreem zorgvuldig mee om vanwege de enorme waarde en zeldzaamheid.
Wat is de huidige waarde van een Ferrari 250?
De waarde van een Ferrari 250 varieert sterk per model. Een Ferrari 250 GTE is niet voor minder dan 450.000 euro te vinden, terwijl een 250 GT Lusso wordt aangeboden voor prijzen tussen de 1,5 en 2,5 miljoen euro. De Ferrari 250 GTO spant de kroon. Die is tientallen miljoenen euro’s waard. De 250 GTO met chassisnummer 4153 GT uit 1963 werd in 2018 verhandeld voor 70 miljoen dollar.

Meer informatie

Meer details