Sterke punten
- Modelreeks met rijke historie
- Technische hoogstandjes uit hun tijd
- Goed investeringsobject
Zwakke punten
- Nauwelijks bruikbaar als dagelijkse auto
- Geen stuur- en rembekrachtiging
- Zeer kostbare onderdelen bij reparatie
Ferrari 250 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 250, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ferrari 250
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Meervoudig winnaar van legendarische races zoals de 24 uur van Le Mans
- Voorzien van de beroemde, krachtige Colombo V12-motor
- Elegante en stijlvolle ontwerpen die nog steeds bewondering oogsten
- Zeer gewild onder verzamelaars en aanhoudende waardestijging
Technische gegevens
Motorisatie
De Ferrari 250-modellen zijn uitgerust met een 3,0-liter V12 benzinemotor van het type Colombo of Lampredi. Deze motoren zijn geleverd in verschillende vermogensvarianten, afhankelijk van het model. Het vermogen varieert van 176 kW (240 pk) tot meer dan 221 kW (300 pk) in de raceversies.
Bij elke Ferrari 250 ligt de motor voorin in de lengterichting en worden de achterwielen aangedreven. Verder is een Ferrari 250 altijd voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, waarvan de meeste met vier versnellingen en sommige met vijf versnellingen.
Afmetingen
De exacte afmetingen van de Ferrari 250 modellen verschillen per type. Over het algemeen heeft een Ferrari 250 een lengte van ongeveer 4,4 meter, een breedte van 1,6 meter en een hoogte van 1,3 meter. De wielbasis bedraagt zo’n 2,6 meter. Daarmee zijn het naar moderne maatstaven redelijk compacte modellen, wat bijdraagt aan de wendbaarheid.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ferrari 250 | |
---|---|
Marktintroductie | 1952 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4 x 1,6 x 1,3 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Inhoud bagageruimte | Onbekend |
Ledig gewicht | 900 - 1.100 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Onbekend |
Cilinderinhoud | 2.953 cm³ |
Vermogen | 177 kW (240 pk) - 221 kW (300 pk) |
Koppel | 265 - 294 Nm |
Topsnelheid | 240 - 280 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,5 - 6,5 sec |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik | 18,0 - 22,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Onbekend |
* Vanwege de grote diversiteit aan Ferrari 250-modellen en de leeftijd van deze auto’s zijn sommige waardes schattingen en gemiddelden.
Varianten
De Ferrari 250 is niet één model, maar een modelreeks bestaande uit verschillende sportwagens en grand tourers met een min of meer gelijke technische basis. Er waren veel verschillende types, die er vaak heel anders uitzagen. Zonder twijfel de meest bekende Ferrari 250 is de Ferrari 250 GTO. Dat model wordt beschouwd als een van de meest begeerde auto’s ter wereld, mede vanwege het beperkte productieaantal en rijke racehistorie. Slechts 36 exemplaren werden gebouwd en deze auto’s hebben een indrukwekkend aantal overwinningen behaald in races zoals de 24 uur van Le Mans en de Targa Florio. De combinatie van prestatie, zeldzaamheid en historische betekenis maakt de 250 GTO tot een heilige graal onder autoverzamelaars. Zo verbrak de Ferrari 250 GTO met chassisnummer 4153 GT uit 1963 alle records toen die in 2018 voor 70 miljoen dollar werd verhandeld.
De Ferrari 250 GT Berlinetta is een van de meest iconische GT’s, bekend om zijn prestaties en elegantie. Met zijn gestroomlijnde ontwerp en krachtige V12-motor was de Berlinetta zowel op de weg als op het circuit een indrukwekkende verschijning. De auto won meerdere races, waaronder de Tour de France, en staat bekend om zijn perfecte balans tussen snelheid en stijl.
De Ferrari 250 Testa Rossa is daarentegen een raceauto, met een opvallend ontwerp en talloze overwinningen op het circuit. De naam Testa Rossa verwijst naar de rood geschilderde cilinderkoppen van de motor. Deze auto behaalde succes in vele lange-afstandsraces en wordt gekenmerkt door zijn agressieve styling en open cockpit.
De Ferrari 250 California Spyder is een stijlvolle cabriolet die tegenwoordig erg geliefd is bij verzamelaars. Deze auto werd oorspronkelijk ontworpen voor de Amerikaanse markt en combineert sportieve prestaties met de luxe van open rijden. Bekende eigenaren zoals acteur James Coburn hebben bijgedragen aan de mystiek en populariteit van dit model.
De Ferrari 250 Lusso is een van de meest luxueuze modellen uit de Ferrari 250-reeks, ontworpen voor comfort en stijl. De Lusso, wat ‘luxueus’ betekent in het Italiaans, was bedoeld voor klanten die op zoek waren naar de verfijning en exclusiviteit van een Ferrari, maar dan met de nadruk op comfort en elegantie in plaats van pure raceprestaties. Met een prachtig interieur en een ingetogen, maar stijlvol exterieurontwerp blijft de Ferrari 250 Lusso een van de meest gewaardeerde klassiekers binnen de Ferrari-familie.
Prijzen
Een Ferrari 250 was destijds al erg kostbare auto. Oorspronkelijke nieuwprijzen zijn lastig te achterhalen. Er was immers een grote diversiteit aan verschillende modellen en de oorspronkelijke prijzen zijn niet altijd bekendgemaakt, in vergetelheid geraakt, of ooit betaald in een niet meer bestaande valuta.
Wat we wel zeker weten, is dat een Ferrari 250 tegenwoordig een uitzonderlijk waardevolle klassieker is. Afhankelijk van het specifieke model, de staat van de auto, de aanwezigheid van volledige documentatie en de (race)historie variëren de prijzen van enkele tonnen voor een Ferrari 250 GT-model tot vele miljoenen voor een goed bewaarde of perfect gerestaureerde Ferrari 250 GTO. Ook een 250 Lusso gaat tegenwoordig niet voor minder dan een miljoen euro van de hand.
Het ‘minst zeldzame’ Ferrari 250 occasion in Nederland is de Ferrari 250 GTE, die afhankelijk van de technische staat en de historie van het specifieke exemplaar wordt aangeboden voor prijzen van 450.000 euro tot een kleine 2 miljoen euro. De onderhoudskosten van de Ferrari 250-modellen zijn hoog, gezien de complexiteit en het exclusieve karakter van de onderdelen, maar dat hebben de verzamelaars wel voor deze waardevolle investeringsobjecten over. Overigens staan in Nederland meerdere bedrijven zeer hoog aangeschreven in het Ferrari-wereldje op het gebied van onderhoud, plaatwerk en restauratie.
Design
Buitenkant
Het design van de Ferrari 250 verschilt sterk per model. Over het algemeen kenmerken de Ferrari 250-modellen zich door een elegant en tijdloos ontwerp, met lange motorkap, lage daklijn en vloeiende lijnen. Wat de meeste Ferrari 250’s wel met elkaar gemeen hebben, is de grille met het kenmerkende Ferrari-paard in het midden en ronde koplampen in de hoeken.
Binnenkant
Binnenin zijn de verschillen tussen de Ferrari 250 modellen zo mogelijk nog groter. Van modellen met een volledig kaal interieur afgestemd op circuitgebruik tot luxe grand tourers voor lange reizen naar mooie oorden. Deze modellen hebben prachtige materialen zoals leder en echt houten afwerking. De instrumentenpanelen zijn in ieder geval duidelijk en gericht op de bestuurder, wat bijdraagt aan de sportieve rijervaring.
Veiligheid
Gezien de leeftijd van een Ferrari 250 ontbreken vanzelfsprekend moderne veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en ABS. Sterker nog, veel exemplaren van de Ferrari 250 hebben nog niet eens stuur- en rembekrachtiging en hooguit alleen veiligheidsgordels. De constructie van de Ferrari 250 was echter robuust voor de tijd, met een sterke buizenframestructuur. Veel exemplaren zijn zorgvuldig gerestaureerd en worden maar zelden daadwerkelijk gebruikt om te rijden. Het zijn vooral showauto’s en investeringsobjecten, wat de verminderde veiligheid ten opzichte van modernere auto’s geen groot probleem maakt.
Alternatieven
Bij klassieke auto’s zoals een Ferrari 250 is het lastig om een rationele vergelijking met alternatieve modellen te maken. Dergelijke auto’s worden immers gekocht ‘op gevoel’, omdat het ene model mooier wordt gevonden dan het andere of vanwege de historie. Belangrijke concurrenten van de Ferrari 250 uit dezelfde periode zijn de Aston Martin DB4, Jaguar E-Type en Maserati Coupé en Lamborghini 350 GT, die vergelijkbare prestaties en stijl boden. Ook deze modellen zijn tegenwoordig zeer waardevolle klassiekers, die op veilingen hoge bedragen opbrengen. Er zijn echter nauwelijks modellen die meer diversiteit aan types bieden dan de Ferrari 250-reeks.