Sterke punten
- Veilige wegligging
- Hoog rijcomfort
- Goed overzicht
Zwakke punten
- Krappe achterbank
- Kleine kofferbak
- Slecht afgewerkte stoelen
Citroen SAXO : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen SAXO, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën Saxo
-
Citroen SAXO 1.1i Asics
€ 799,-- 279.981 km
- 03/2001
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Citroen SAXO 1.4i SX
€ 1.250,-- 166.520 km
- 11/2000
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AD APELDOORN -
Citroen SAXO 1.4i SX
€ 1.650,-- 196.783 km
- 02/2001
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
152 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1746 CM DIRKSHORN -
Citroen SAXO 1.4 VTS
€ 899,-BTW verrekenbaar - 239.957 km
- 12/2002
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6591 Gennep -
Citroen SAXO LOOP OF SLOOP 1.4VTS
€ 350,-- 118.517 km
- 04/2001
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 99 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
148 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5625eh eindhoven -
Citroen SAXO 1.4 vts
€ 750,-- 113.000 km
- 09/1999
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9693BX Bad nieuweschans -
Citroen SAXO SAXO 1.1i Furio
€ 750,-- 231.400 km
- 01/2003
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7131AS Lichtenvoorde -
Citroen SAXO 1.4i SX
€ 2.500,-- 96.523 km
- 10/2000
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9865 BT Opende -
Citroen SAXO 1.1i First
€ 1.099,-- 176.320 km
- 02/2003
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
147 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7891 WV KLAZIENAVEEN -
Citroen SAXO Overig 1.1i SX
€ 799,-- 298.437 km
- 06/1998
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3561aa Utrecht -
Citroen SAXO SAXO 1.1i Basis
€ 1.250,-- 145.200 km
- 04/2000
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4153ah Beesd
Interesse in een Citroën Saxo
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Citroën Saxo is ideaal voor kleine gezinnen met een beperkt budget.
- Zeer betrouwbaar.
- Reparatie- en onderhoudskosten blijven meestal laag.
- Het lage voertuiggewicht betekent minder wegenbelasting.
Technische gegevens
Motorisatie
De Franse autofabrikant heeft in totaal acht verschillende motoren in de Citroën Saxo geleverd. De motoren – variërend van 1,0-liter tot 1,6-liter viercilinder benzinemotoren -leveren tussen 50 en 118 pk. Met een 57 pk sterke 1,5-liter viercilinder dieselmotor bood Citroën ook die opvallend zuinig was. De Citroën Saxo heeft standaard een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Tegen een meerprijs was er bij de Citroën Saxo 1.4 en Citroën Saxo 1.6i ook te kiezen voor een 3-traps automatische transmissie.
Door de handzame tankinhoud van slechts 45 liter blijft de Citroën Saxo qua actieradius duidelijk achter bij zijn jongere concurrenten uit het kleine autosegment. De 555 tot 865 kilometer zijn echter ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Ook het maximale trekvermogen is slechts ten dele overtuigend: met een geremde aanhanger kan de Citroën Saxo tot 700 kilogram trekken, zonder remmen is dat 420 tot 505 kilogram.
Een unique selling point van de Citroën Saxo serie is de Citroën Saxo électrique, die in 1997 in Frankrijk werd geïntroduceerd. Het elektrisch aangedreven speciale model heeft een gelijkstroommotor van 11 kW en een actieradius van ongeveer 120 kilometer. Die werd echter nauwelijks geëxporteerd naar andere landen.
Afmetingen
Naar hedendaagse maatstaven is de Citroën Saxo relatief compact, zelfs voor een kleine auto. Hij is 3,72 meter lang, 1,60 meter breed en 1,36 meter hoog. Desondanks zijn er vier tot vijf zitplaatsen, afhankelijk van de modelvariant. De geringe bagageruimte van de Citroën Saxo is alom bekritiseerd. De achterbank kan echter worden neergeklapt, waardoor meer bergruimte ontstaat.
De belangrijkste specificaties van de Citroën Saxo:
Citroën Saxo | |
---|---|
Marktintroductie | 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,72 m x 1,60 m x 1,38 m |
Wielbasis | 2,39 m |
Inhoud bagageruimte | 280 liter |
Ledig gewicht | 780 tot 895 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.310 tot 1.390 kg |
Motorinhoud | 954 tot 1.587 cm³ |
Vermogen | 37 kW (50 pk) tot 87 kW (118 pk) |
Koppel | 73 tot 145 Nm |
Topsnelheid | 149 tot 205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,7 tot 20,8 sec |
Tankinhoud | 45 liter |
Verbruik | 5,3 tot 8,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 138 tot 195 g/km |
Varianten
De verschillende modelvarianten van de Citroën Saxo worden in eerste instantie ingedeeld op basis van de motor. Citroën bood ook tal van verschillende uitrustingslijnen aan. De modellen met de achtervoegsels SX, Sport, Exclusive en Furio hadden allemaal een uitgebreidere standaarduitrusting dan het basismodel X. De Citroën Saxo is verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs hatchback.
Prijzen
Zelfs bij de marktintroductie was de Citroën Saxo een relatief goedkope auto. De eerste modellen kostten net geen 10.000 euro. Het duurste model kwam op 17.012 euro. Tegenwoordig is de Citroën Saxo nog betaalbaarder. Een Citroën Saxo occasion is er al vanaf 550 euro, maar prijzen lopen op tot ongeveer 3.500 euro. In dat laatste geval krijg je de sleutels van een sportievere VTS-versie.
Ook de gebruikskosten van een Citroën Saxo zijn laag. Hoewel de motorrijtuigenbelasting ongeveer 230 euro per jaar bedraagt, blijven de reparatie- en onderhoudskosten binnen de perken. De verzekeringskosten zijn afhankelijk van de no-claim korting waarvan de eigenaar van het voertuig kan profiteren. In de meeste gevallen lijkt het niet veel zin te hebben om een volledige of gedeeltelijke cascoverzekering af te sluiten.
Design
Buitenkant
De Citroën Saxo heeft een zeer eenvoudig ontwerp. Het compacte, boxy ontwerp past goed bij de stijl van eind jaren negentig en ziet er ook nu niet al te gedateerd uit. Toch zijn er belangrijke verschillen met het huidige Citroën-gamma: de nieuwere modellen van de Franse autoconstructeur zijn allemaal aanzienlijk groter dan hun voorgangers en laten het laatste restje compactheid achter in een volumineus omhulsel. De Citroën Saxo daarentegen lijkt klein, wendbaar en functioneel, maar ook een beetje ouderwets. Het exterieur van de Citroën Saxo is nadrukkelijk eenvoudig. Het betrouwbare verlichtingssysteem zorgt voor een goede zichtbaarheid, zelfs bij slecht licht en slechte weersomstandigheden. De buitenspiegels van het voertuig zijn noch elektrisch verstelbaar noch verwarmd. Voor een bescheiden meerprijs konden kopers van de Citroën Saxo tal van extra uitrustingselementen aanschaffen. Citroën bood onder andere metallic lak, een schuifdak en mistlampen.
Binnenkant
Ook het interieur van de Citroën Saxo is relatief eenvoudig. Om de prijs van het voertuig laag te houden, vertrouwde de Franse autofabrikant op talrijke plastic elementen in het ontwerp van het interieur. De meeste voertuigen waren standaard uitgerust met een verwarming en een krachtige blower met drie snelheden. In de eerste modelgeneraties was er zelfs een meerprijs voor centrale vergrendeling. Ook maakten airconditioning, elektrische ramen en een radio slechts deel uit van de extra uitrusting in veel modellen.
Veiligheid
Als je de Citroën Saxo vergelijkt met moderne kleine auto's, kan het voertuig, dat nu meer dan 20 jaar oud is, niet meer als een echt veilige auto worden beschouwd. Bij sommige modellen ontbreken bijvoorbeeld zowel een antiblokkeerremsysteem (ABS) als zijairbags. In de Euro NCAP-crashtest krijgt de Citroën Saxo slechts een beoordeling van 2 van de 5 sterren.
Alternatieven
Er zijn tal van alternatieven voor de Citroën Saxo. Met de Nissan Micra, Peugeot 106 en Renault Twingo waren bij de marktintroductie van de Franse kleine auto al verschillende vergelijkbare modellen beschikbaar. Citroën zelf introduceerde vanaf 2003 twee directe opvolgers, de Citroën C2 en Citroën C3. De Citroën C3 wordt vandaag de dag nog steeds geproduceerd. Moderne alternatieven voor de Citroën Saxo zijn de Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Ten opzichte van de Citroën Saxo scoren ze vooral punten met een uitgebreidere standaarduitrusting en meer ruimte in het interieur en de bagageruimte.