Sterke punten
- Krachtige, verfijnde serie
- Genoeg plaats in het interieur
- Rijcomfort geschikt voor lange reizen
Zwakke punten
- Verouderde veiligheidsuitrusting
- Niet beschikbaar als diesel
- Hoge emissie- en uitlaatwaarden
Audi 200 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Audi 200
-
Audi 200 20V quattro
€ 13.000,-- 170.000 km
- 05/1989
- 162 kW (220 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1212 CN Hilversum -
Audi 200 Avant quattro
€ 23.000,-- 219.000 km
- 01/1986
- 134 kW (182 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5661 Eindhoven -
Audi 200 2.2 Turbo
€ 14.900,-- 154.075 km
- 01/1984
- 135 kW (184 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5283 VK BOXTEL
Interesse in een Audi 200
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer groot laadvolume in de stationwagenversie.
- Weinig gevoelig voor roest door volledig gegalvaniseerde carrosserie.
- Het topmodel levert tot 220 pk en 309 Newtonmeter koppel.
- Ook verkrijgbaar als Quattro met vierwielaandrijving.
Gegevens
Motor
In 1980 werd de eerste generatie van de Audi 200 in Nederland gepresenteerd. De modellen met voorwielaandrijving waren uitgerust met een 2,1-liter vijfcilinder-benzinemotor en leverden een maximumvermogen van 136 tot 170 pk en een maximumkoppel van 185 tot 265 Newtonmeter. Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 11,0 l/100km. Binnen 8,6 tot 10,6 seconden bereikte de Audi 200 vanuit stilstand 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 188 en 202 km/u. De voertuigen van deze generatie waren uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
Na de voltooiing van de eerste serie in 1982 kwam de volgende generatie pas in 1984 naar Nederland. Ook hier zaten alleen 5-cilinder benzinemotoren met 2,1 of 2,2 liter in het gamma. Vanaf dat moment kon het model ook worden besteld met een turbo-charged 2.1 liter unit. Het vermogen varieerde van 138 pk bij 188 Newtonmeter tot 200 pk bij 270 Newtonmeter. Binnen 7,5 tot 9,7 seconden bereikte de Audi 200 vanuit stilstand 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 202 en 231 km/u. De voertuigen van deze generatie waren uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische vierversnellingsbak.
Vanaf 1985 werd de Avant-stationwagen toegevoegd aan de Audi 200 sedans. Dit was tegelijkertijd ook een Quattro-model. Ook hier werden de 5-cilinder benzinemotoren met 2,1 of 2,2 liter gemonteerd. De vermogens liepen uiteen van 182 tot 200 pk met koppels tussen 252 en 270 Newtonmeter. Deze modelgeneratie had ongeveer 8 seconden nodig om vanuit stilstand te accelereren naar de 100 km/u. De bijbehorende topsnelheden lagen tussen 213 en 230 km/u. Hier werd echter een handgeschakelde 5-versnellingsbak geïnstalleerd.
Met de Audi 200 quattro 20V presenteerde het bedrijf uit Ingolstadt in 1989 het sterkste model uit de serie. Met 220 pk en 309 Newtonmeter koppel accelereert de Audi in slechts 6,7 seconden naar 100 km/h en bereikt hij dankzij de standaard vierwielaandrijving snelheden tot 238 km/h.
Afmetingen
Bij de marktintroductie had de Audi 200 een lengte van 4,7 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,39 meter. Bij de tweede generatie werd de Audi 200 bijna 10 centimeter langer en ook de breedte en hoogte groeiden met ongeveer 4 centimeter. Als vierdeurs sedan biedt de Audi 200 goede ruimte op de voor- en achterbank. Dit betekent dat zelfs lange afstanden zeer comfortabel kunnen worden afgelegd in het model. De hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn ruim bemeten zoals typisch is voor de klassiekers. De achterbank kan comfortabel door volwassenen worden gebruikt. De bagageruimte van de sedans bedroeg tussen 570 en 642 liter, maar deze kon niet worden uitgebreid. De stationwagonversie daarentegen bood de mogelijkheid om de bagageruimte uit te breiden, wat een volume van 644 tot 1.837 liter opleverde. Dat betekent dat de Audi 200 Estate een zeer royale bagageruimte biedt.
Dit betekent dat de Audi 200 de huidige modellen zelfs overtreft in termen van laadvermogen. Ter vergelijking: een Audi A6 uit 2021 biedt met 1.370 liter bagageruimte beduidend minder opbergruimte.
Bouwperiode | 1980 - 1991 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 1,8 m x 1,4 |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud kofferruimte | 570 - 1837 l |
Ledig gewicht | 1.260 - 1.560 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.765 kg - 2.110 kg |
Cilinderinhoud | 2,144 - 2,226 cm^3 |
Koppel | 185 - 309 |
Topsnelheid | 188 - 238 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,7 - 10,6 s |
Tankinhoud | 75 l - 80 l |
Verbruik | 9,0 l - 11,3 l |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
Naast een vierdeurssedan kon de Audi 200 vanaf de derde generatie ook als stationcar worden besteld. De versie met het achtervoegsel Avant biedt een aanzienlijk grotere bagageruimte door de latere schuine dakrand. De stationwagenmodellen waren allemaal uitgerust met voorwielaandrijving, de sedanmodellen alleen met vierwielaandrijving.
De Audi 200 quattro 20V vertegenwoordigt het topmodel van de serie en werd in 1989 aan het publiek voorgesteld. De 2,2-liter vijfcilinder turbomotor is gebaseerd op de motor van de Audi Quattro en levert een indrukwekkende 220 pk. Met een koppel van 309 Newtonmeter accelereert de aandrijfeenheid van de Audi 200 quattro 20V in een snelle 6,6 seconden naar 100 km/h.
Prijs
Afhankelijk van de generatie lag de catalogusprijs voor een Audi 200 sedan tussen 25.500 en 27.700 in de jaren 1980 tot 1982, 32.000 tot 56.000 euro tussen 1984 en 1991, en de stationwagonversie kostte tussen 53.000 en 68.000 euro.
Tegenwoordig is de Audi 200 alleen nog verkrijgbaar als occasion, vaak met een hoge kilometerstand. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitrusting kost een model in goede staat tussen 7.500 en 14.000 euro. Voor een Audi 200 20V quattro in goede staat is minimaal 15.000 euro nodig.
Design
Exterieur
Als een van de laatste modellen volgde de Audi 200 een edgy designfilosofie die typisch is voor voertuigen van dit bouwjaar. Het model verschilt van zijn voorganger door een veranderde voorkant met bredere dubbele koplampen, standaard mistlampen en een veranderde voorbumper.
Aan de achterzijde is de Audi 200 gemakkelijk te herkennen aan de grote achterlichten, die voor een doorlopend beeld zorgen en alleen worden onderbroken door de nummerplaat. Dankzij de grote achter- en zijruiten heeft de bestuurder bovendien een zeer goed zicht rondom.
De dakrand van de stationwagenversie loopt aanzienlijk later af dan die van de Audi 200 Sedan. In tegenstelling tot de opvolgers is de achterklep echter ontworpen onder een relatief ondiepe hellingshoek, wat zorgt voor een agile look, vooral in het zijaanzicht.
Interieur
Het interieur van de Audi 200 is aanzienlijk comfortabeler dan dat van zijn voorganger. Het model is uitgerust met comfortabel gestoffeerde stoelen, die het rijcomfort aanzienlijk verhogen, vooral op lange ritten.
Zoals gebruikelijk bij auto's van dit modeljaar wordt het anders vaak sombere landschap van hard plastic in het interieur merkbaar verbeterd door chique houtlook sierelementen. Vooral in combinatie met de optioneel aangeboden leren bekleding creëert het interieur een upmarket ambiance.
De analoge snelheidsmeter scoort met nostalgische charme en is zeer duidelijk en goed afleesbaar. Ook de logische indeling en de goede bereikbaarheid van alle schakelaars en knoppen in de middenconsole is overtuigend.
Veiligheid
Vanuit het huidige perspectief kan de veiligheidsuitrusting van de Audi 200 alleen als ontoereikend worden aangemerkt vanwege het ontbreken van assistentiesystemen. Pas vanaf 1984 is er alleen ABS om de bestuurder te helpen.
Op de voorstoelen beschermen hoofdsteunen en veiligheidsgordels met gordelspanners de inzittenden bij een aanrijding. Daartoe kon de Audi 200 tegen het einde van zijn productieperiode optioneel worden uitgerust met een airbag, die de veiligheid van de bestuurder bij een ongeval aanzienlijk verhoogde.
Alternatieven
Met de BMW E21 en de BMW E30 presenteren de Duitsers twee sterke concurrenten voor de Audi 200, die de aandacht trekken met een sportief totaalbeeld.
Met de Jaguar Daimler bieden de Britten een zeer stijlvol alternatief, dat vooral in het interieur een aanzienlijke luxesfeer biedt.
Een voordelig alternatief voor de Audi 200 is de Ford Granada. Bovendien heeft deze zelfs een beetje meer ruimte binnenin.
FAQ
Hoeveel kost een Audi 200?
Wanneer werd de Audi 200 gebouwd?
Hoeveel pk heeft een Audi 200?
Wat betekent het Quattro suffix op de Audi 200?
Meer informatie
Meer details
- Kleine Audi
- Audi Hatchback
- Audi Cabrio
- Audi E Tron
- Audi Q
- Audi Sportwagen
- Audi Tt Occasion
- Audi Hybride
- Audi Suv
- Hyundai Camper Te Koop