Yamaha produceert sinds meer dan 120 jaar orgels en piano’s voor de muziekwereld. Een heel ander geluid wordt verspreid door watersporters die in het bezit zijn van boten met motoren van dit Japanse bedrijf. Maar het concern houdt zich sinds decennia ook zeer succesvol bezig met de productie van gemotoriseerde tweewielers.
Er zijn nauwelijks andere fabrikanten met een net zo omvangrijke lijst aan motormodellen als Yamaha. Deze chronologische lijst begint met een voertuig met de typebenaming YA-1, bouwjaar 1955. Er werd niet voor teruggeschrokken om een nagebouwd model van de Duitse DKW RT 125 van de band te laten rollen. Het tweede model YA-2 was nagebouwd aan de hand van een DKW RT 175. De technische vooruitgang in Europa spoorde Yamaha ertoe aan om modernere modellen als voorbeeld te gebruiken: het resultaat Yamaha YD1 was een kopie van de Adler MB250.
Deze manier van werken werd echter al snel opgegeven Yamaha paste al snel zelfbewust andere strategieën toe: er kwamen eigen, op elkaar afgestemde ontwikkelingen van motor, frame en andere componenten. De in elkaar gebouwde motorfiets moest wanneer hij stilstond al Art of Engineering uitstralen. Deze opvatting van de Japanners kreeg wereldwijde erkenning. Als bewijs hiervoor werd het model Yamaha VMAX (een muscle bike) in 1985 in het Guggenheim museum in New York gepresenteerd tijdens de tentoonstelling Art of Motorcycles. En de legende van de 1200cc 4-kleppen DOHC met 140 pk leeft voort. Het radicaal vormgegeven silhouet van de VMAX 2010 heeft zich nauwelijks veranderd. Haar nieuwe techniek bewijst Yamahas actuele voorsprong: elektronische sturing en regeling geven de 1,7 liter V4-motor die gemonteerd is in een compleet nieuw ontwikkeld aluminium frame een prestatievermogen van maximaal 200 pk.
Het modelpalet is uitgebreid en biedt voor alle liefhebbers van gemotoriseerde tweewielers een geschikt model. De Midnight Star is niet alleen maar voor nachtritten ontworpen. Echte Cruiser fans maken ook overdag uitstapjes met dit blinkende voertuig en genieten van de kleine afstand tot het asfalt. Het stuur en de lage zitting geven bij elke snelheid het gevoel van een goede wegligging. Je speelt met de technische geraffineerdheid van tegenwoordig. Uitlaatgassen verdwijnen via de veelzeggende Slash-cut 2-in-1 uitlaat. Wie op het monster uit deze serie rijdt, de Yamaha 1900A, bemerkt dit niet in de laatste plaats aan het geluidsniveau van het voertuig dat ontstaat dankzij de meest innovatieve motortechniek van Yamaha. De serie Sport Touring biedt veel technisch rijcomfort. De individuele instelmogelijkheden van de stuur- en zittinghoogte en de vering maken het rijden sportief en zorgen dat het reizen over lange afstanden niet vermoeiend wordt.
Wanneer hij stilstaat is hij al een sculptuur: de Yamaha MT-1-SP. Haar gelimiteerde speciale uitgave schittert in de kleuren zwart/rood/goud. Desondanks werden er slechts vijftien exemplaren van dit luxe model uit 2009 voor de verkoop in Duitsland ter beschikking gesteld. Een gewijzigd frame en de uitrusting van dit voertuig in combinatie met de Diablo Rosso Pirelli-banden tillen de rijervaring op tot wedstrijdniveau. Je kunt zo in het spoor treden van Italiaan Rossi. De gezegende coureur heeft zijn successen tijdens wereldkampioenschappen te danken aan fabrikant Yamaha. Andersom profiteerde Yamaha van zijn buitengewone racetalent met aangenaam goede verkoopaantallen. Bovendien zette hij het bedrijf er met zijn behaalde titels toe aan om de collectie van nieuwe motorfietsen niet in te krimpen. Het tegendeel werd zelfs bewerkstelligd, de designers en ingenieurs van Yamaha zijn van doorslaggevende betekenis voor de motorfietstechnologie van de toekomst.
Door het enorm brede aanbod aan motoren van Yamaha, vind je ook veel verschillende prijzen. Een tweedehands Yamaha scooter koop je al vanaf 500, voor een motor vind je vanaf €800 al verschillende occasion modellen. Wil je een klassieke of nieuwe Yamaha motor kopen, dan kun je wel rond de €130.000 kwijt zijn!