De trike is een meestal open motorvoertuig, uitgerust met twee achterwielen en één voorwiel. Van voren gezien lijkt het voertuig erg veel op een chopper. Het voorwiel zit vast aan een door een vork.
De oorspronkelijke versie van de trike had de achterasconstructie en de motor van de VW Kever. Bij de meest actuele voertuigen zijn echter de eigen constructies van de desbetreffende fabrikanten overheersend. Bekende fabrikanten van trikes van het choppertype zijn Rassler, WK, Fecht, Easy Trike, Rewaco en Boom.
Trikes in de vorm van driewielige motorvoertuigen zijn bekend sinds de uitvinding van de auto. In de gesloten versie die meer op een auto lijkt, dienden en dienen de auto trikes ook vandaag de dag in eerste instantie als transportvoertuigen. Het eerste Duitse model van de ook bij motorliefhebbers zeer geliefde chopper trikes werd in 1979 door Dietrich Fecht ontwikkeld. De trikes werden door sommige mensen geprefereerd boven motorfietsen.
Een reden hiervoor is onder andere het, in vergelijking tot een motorfiets, veel betere zitcomfort. Verder zijn trikes veiliger en hebben ze een stabielere wegligging dan de meeste gemotoriseerde tweewielers. En niet in de laatste plaats drukt een trike een heel bijzonder levensgevoel uit. Trikes combineren het ruige charme van een Harley Davidson met een vlotte élégance. Trikes zijn niet alleen maar daarom zeer geliefd bij individualisten. Veel trikebestuurders passen hun voertuig zo aan, dat hij aan hun persoonlijke wensen voldoet. Zo zijn er vooral voor de choppermodellen speciale bouwpakketten en diverse uitrustingselementen verkrijgbaar die het mogelijk maken om je trike aan te passen.
Het aantal toegelaten gemotoriseerde driewielers is in tegenstelling tot het aantal gemotoriseerde twee- en vierwielers erg laag. De trike is echter een geschikt voertuig voor elke automobilist, aangezien je geen motorrijbewijs nodig hebt voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler. Desondanks zijn er wat betreft rijgevoel bepaalde verschillen. Zo zit de trikebestuurder weliswaar licht naar achter geleund zoals in een auto, maar vooral bij het nemen van bochten is het echter noodzakelijk om het lichaam mee te bewegen. Ook het besturen van de stuurstang geeft veelmeer het gevoel dat je een motorfiets bestuurd.
Vanaf de jaren 80 brachten verschillende bedrijven zoals bijvoorbeeld Kawasaki, Honda en Yamaha offroad trikes op de markt. Deze leken in veel opzichten op terreinmotorfietsen en ze waren uitgerust met een achteras in plaats van met een enkel wiel. Bekende modellen zijn bijvoorbeeld de Kawasaki Tecate, de Honda ATC en de Yamaha Tri-Z. Deze voertuigen vallen echter eerder onder de categorie ATVs. Terwijl deze driewielige All Terrain Vehicles in Amerika verboden werden vanwege het groeiende aantal ongevallen die ermee gebeurden, kom je in Duitsland ook tegenwoordig nog af en toe een enkele ATVs met drie wielen tegen.
Om op een trike te mogen rijden moet je in het bezit zijn van rijbewijs B. Meerijden als bijzitter mag pas vanaf twaalfjarige leeftijd. Net als bij een motorfiets moet je ook bij het besturen van een trike een helm dragen. Wat betreft de verzekering mag je zelf bepalen of je het voertuig als motorfiets of als open personenauto laat registreren.