In de vroegere DDR was de Duitse voertuigfabrikant Simson één van de belangrijkste producenten van scooters en motorfietsen met een kleine cilinderinhoud. Later werden met name de naar vogels benoemde scooters van Simson cultvoertuigen. De reden: de voor 28 februari 1992 toegelaten Simsons mochten ondanks hun maximumsnelheid van 60 km/u bereden worden door eigenaren van een M-Klasse rijbewijs (vergelijkbaar met het vroegere Nederlandse bromfietscertificaat). De laatste motorfietsen van de fabrikant rolden in 2001 van de band.
Nadat Simson met scooters zoals de Simson KR 50 eind jaren ‘50 scooters met een kleine cilinderinhoud gepresenteerd had, begon vanaf 1964 het tijdperk van de Simson series met vogelnamen. Aangeboden werden 50 cc scooters zoals de Simson Schwalbe, die officieel als Simson KR 51 verkocht werd en in drie generaties tot 1986 geproduceerd werd. De opvolgers waren de Simson SR 50 en de 80 cc scooter Simson SR 80. Bekend werden bovendien de 50 cc scooters Simson Spatz en Simson Habicht uit de Simson SR4-serie, die door de series Simson S50/51 en S70/80 werd afgelost. Met de Simson GS 50 was er eveneens een enduro in de collectie opgenomen.
Na de hereniging bracht Simson in de 50 cc-klasse motorfietsen zoals de Simson S 53 en nieuwe versies van de Simson Sperber en Habicht op de markt. In verschillende carrosserievormen werd vervolgens de 125 cc serie Simson S 83 gepresenteerd. Met de Simson Star probeerde Simson bovendien om een nieuwe generatie scooters met automaat naast de scooter Simson SR 50 in de voertuigcollectie te positioneren.