Het Italiaanse bedrijf MV Agusta keerde na de oorlog in 1952 terug als motorfietsproducent, waarna meteen raceoverwinningen werden behaald. Voordat MV Agusta bekend werd als producent van raceauto’s met een grote cilinderinhoud, concentreerden de Italianen zich wat betreft de voertuigen voor op straat aanvankelijk op motorfietsen uit de 125 cc-klasse. Bekend werden bijvoorbeeld de MV Agusta Pullmann en de Turismo Rapido. Bovendien bouwde de constructeur scooters zoals de MV Agusta CSL125 en de Chicco uit de jaren ‘60. Ook toer- en sportmotorfietsen met een cilinderinhoud van 175 cc zoals de MV Agusta Lusso en de MV Agusta CS kwamen op de markt. In de jaren ‘60 en ‘70 zorgden de rood gelakte MV Agusta motorfietsen uit de 500 cc en 350 cc-klasse voor opmerkzaamheid dankzij hun behaalde successen in de racesport. In deze tijd kwamen als straatmodellen de MV Agusta 750 Sport en de MV Agusta 850SS op de markt en zij markeerden MV Agusta’s overgang naar fabrikant van superbikes. Een ontwikkeling die zich onder wisselende eigenaren (waaronder tot 2010 Harley-Davidson) voortzette.
Vanaf eind jaren ‘90 concentreerde MV Agusta zich op de koningsklasse en kwamen er bij de fabrikant twee series centraal te staan: de MV Agusta Brutale en de MV Agusta F4. De in 1997 gepresenteerde MV Agusta F4 750 markeerde de nieuwe start waarna een model met een cilinderinhoud van 1000 cc volgde, de MV Agusta F4 1000. Met de MV Agusta F4 100CC presenteerde de fabrikant in 2007 de snelste in serie geproduceerde sportbike. De MV Agusta F4 RR werd vervolgens ook nog aan de 1000 cc-klasse toegevoegd. In de MV Agusta Brutale serie bood de fabrikant racemotorfietsen met een cilinderinhoud tot 1078 cc aan.