Tourist, Mustang, Tarzan, Adventure of 950 Superenduro R: deze ontembare wilde namen laten de harten van motorrijders sneller kloppen. Ze horen bij KTM, een afkorting die in het bikerjargon soms liefdevol vertaald wordt metKleiner Teufels Motor (kleine duivelsmotor) of Kleiner Technischer Meilenstein (kleine technische mijlpaal). Maar wie verbergt zich nu werkelijk achter de drie magische letters?
Eén van de bekendste motorbedrijven ter wereld: Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen, benoemd naar zijn oprichter Hans Trunkenpolz (1909-1962) en zijn vestigingsplaats Mattighofen in Oostenrijk. Hij begon in 1934 met een combinatie van bankwerken en de reparatie en verkoop van motorvoertuigen. Hier was hij aanvankelijk verantwoordelijk voor de verkoop van DKW motoren en een jaar later ook voor de verkoop van Opel autos. Vanaf 1943 ging Trunkenpolz zich ook bezighouden met de reparatie van dieselmotoren voor de Duitse Weermacht. Zo kwam het dat zijn bedrijf vanaf 1947 tot de grootste reparatiewerkplaatsen van Oostenrijk behoorde en in 1948 krukaslagers van lood en brons in serie ging produceren.
Toen het bedrijf drie jaar later minder werk had, ontstond het idee om eigen motorfietsen te ontwikkelen. Op 15 maart 1953 was het zover: de prototypes van de Moser KTM 100 met een 98cc tweetaktmotor van Sachs, twee versnellingen en een topsnelheid van 60 kilometer per uur voor een prijs van omgerekend 480 euro werden op de Voorjaarsbeurs in Wenen gepresenteerd. De robuuste en voordelige motorfietsen vonden weerklank bij de bevolking, die ondanks de slechte financiële situatie in de naoorlogse jaren naar mobiliteit verlangde. Zo werd de KTM Tourist 125 in serieproductie genomen; in 1956 volgden de KTM Grand Tourist met monoshock voorwielophanging, de KTM Tarzan (een sportmotor op basis van de KTM Grand Tourist) en de KTM Mirabell (een elegante scooter).
Al een jaar later volgden de eerste successen in de motorsport: KTM won het Oostenrijkse wegkampioenschap, evenals het staatskampioenschap terreinsport in de 125cc klasse met een viertakt racemotor. Verder haalde KTM de zilveren medaille bij de Six Days Trial van Garmisch. En de wereldwijd eerste bromscooter, de Mecky, veroverde de markt. Op dit model volgden de KTM Trophy en de KTM Mustang, die ook door het Oostenrijkse leger gebruikt werden.
Ondanks dat de verkoop van tweewielers daalde bracht KTM in 1960 de bromscooter Ponny op de markt, waarvan in slechts één jaar tijd al 18 600 exemplaren geproduceerd waren. Dit succes werd echter overschaduwd door de plotselinge dood van Hans Trunkenpolz. Zoon Erich (1932-1989) nam het bedrijf over, waarna er vervolgens ook fietsen naar Amerika geëxporteerd werden en daarna de fietsenproductie voor de Oostenrijkse markt van start ging.
Vanaf 1970 koos Erich Trunkenpolz ervoor om de ontwikkelings- en ontwerpafdeling van het bedrijf uit te breiden. Zo ontstond de KTM sportmotor met aanvankelijk een inhoud van 175cc, waarna er een prototype van 250cc met een vermogen van 33 pk volgde. Ook op het gebied van de motorsport behaalde KTM weer nationale en internationale successen, in 1974 werd zelfs voor het eerst het wereldkampioenschap motorcross in de 250cc klasse gewonnen.
In 1991 ging het bedrijf bijna failliet. Vervolgens werd het bedrijf door Stefan Pierer geherstructureerd en kwam het bedrijf op de tweede plaats van Europese motorfietsfabrikanten te staan. In 1994 zorgde de KTM Duke voor opzien, tien jaar later deed de verderontwikkeling van dit model hetzelfde in de vorm van een agressieve, sportieve streetfighter. Maar er werden nog meer bikerharten veroverd, al in 2008 racete er een nieuwe snelheidsjager over het asfalt, de KTM RC8. Ook de meer recentelijk op de motorbeurs in Linz gepresenteerde highlights zoals de nieuwe 350 SX-F, de concept bike 125 X-Street, het speciale model 1190 RC8-R Red Bull Edition of de X-Bow ROC Edition zijn kleine technische mijlpalen.
De tweedehands prijzen van de sportieve KTM motoren beginnen bij ongeveer €2500. Er moet wel gezegd worden, dat het grootste gedeelte van KTM motoren bij AutoScout24 nieuwe motoren zijn, hier heb je dus meer keuze. Nieuwe KTM motoren koop je vanaf €4500 (hierbij gaat het dan om een SX-E 3) of €6400 voor een 125 Duke.