De cultmotorfietsen van de Amerikaanse motorfietsfabrikant Harley-Davidson gelden zonder meer als het prototype van de motorfiets. Het merk is ook bekend bij personen die niet erg geïnteresseerd zijn in motorfietsen. Zoals zo vaak is ook in dat geval alles ooit heel klein begonnen. Al in 1903 ontwikkelden de vrienden William S. Harley (roepnaam Bill) en Arthur Davidson in een garage de eerste eencilinder motorfietsen, de voorgangers van de huidige Harley-Davidson motorfietsen. Daarmee is Harley-Davidson één van de oudste nog bestaande motorfietsmerken ter wereld. Het bedrijf Harley-Davidson Motor Co. werd al meer dan 100 jaar geleden, in 1907, opgericht in Milwaukee / Wisconsin door William S. Harley en de broers Arthur, Walter en William Davidson. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een naamloos vennootschap met een geschatte totale omzet van circa vijfenhalf miljard Amerikaanse dollar.
De eerste Harley-Davidson motorfietsen waren eenvoudig, maar robuust gebouwd en voor die tijd waren ze zeer geschikt voor het dagelijkse gebruik. Bovendien beschikten de vroeger grijs gekleurde motorfietsen over een relatief goede geluiddemping, waardoor ze ook wel Silent Gray Fellow genoemd werden. Uiteindelijk werd in 1909 de eerste motorfiets met tweecilindermotor op de markt gebracht. De V-motor werd zodanig in het voertuig geplaatst, dat men de frameconstructie van het voorgangermodel zo min mogelijk aan moest passen. De tweecilinder V-motor met een cilinderhoek van 45 graden, evenals de vork-drijfstang zijn ook vandaag nog karakteristiek voor veel Harley-Davidson motoren.
In de volgende jaren werd de simpel uitgeruste Harley-Davidson voortdurend verder ontwikkeld en daarbij steeds rijkelijker uitgerust. Een in 1929 ontwikkelde innovatie op het gebied van V-motoren was de zogenaamde Flathead die tot 1973, deels ook als speciale uitvoering, geproduceerd werd. In 1936 kwam er nog een verdere ontwikkeling in de motorensector tot stand met de Knucklehead-motor, waarna in 1948 uiteindelijk de Panhead-motor volgde. Vanaf 1958 hoorde achterwielvering tot de standaarduitrusting van Harley-Davidson motorfietsen. De in 1957 gebouwde Sportster motorfiets was een moderner en daarom kleiner motorfietsmodel waarmee het bedrijf Harley-Davidson concurrerend wilde blijven op de markt. De destijds geproduceerde Sportsters hadden een eleganter, sportiever uiterlijk en waren duidelijk lichter dan de voorgangermodellen. De Sportster had per kubieke inch cilinderinhoud een vermogen van 1 pk.
Vervolgens bracht Harley-Davidson in 1966 de Shovelhead-motor op de markt. Vanwege de sterke druk van de concurrentie daalden de verkoopaantallen in de jaren 60 echter zo sterk, dat het bedrijf Harley-Davidson om over voldoende kapitaal te beschikken in een naamloze vennootschap werd veranderd. Pas in 1981 kon het ingezakte bedrijf weer opgebouwd worden dankzij een krediet. De tot dan toe gebruikte Shovelhead-motor werd afgelost door de modernere Evolution-motor. De techniek werd ook nog steeds continu verbeterd. Uiteindelijk veranderden de Harley-Davidson motorfietsen, ook dankzij een goed doordachte en doelgerichte reclamestrategie, tot de cultmotorfietsen van de volgende jaren.
Er bestaan op het moment vijf verschillende series Harley-Davidson motorfietsen, namelijk Sportster, Softail, VRSC, Touring en Dyna. Ze hebben allemaal een eigen frameconstructie en zijn qua aandrijving grotendeels verschillend gebouwd. Elke serie bestaat bovendien uit verschillende modellen. Daarnaast zijn er onder het label Custom Vehicle Operations (CVO) ook diverse speciale uitgaves van de in serie geproduceerde motorfietsmodellen verkrijgbaar. De inmiddels wereldberoemde motorfietsen van het merk Harley-Davidson hebben een gestaag groeiende groep fans, die bij regelmatige bijeenkomsten samenkomen. Zo vinden ook dit jaar weer de Hamburg Harley Days op de Großmarkt in Hamburg plaats. Deze bijeenkomst werd in 2003 in het leven geroepen ter ere van het toen 100-jarige bestaan van Harley-Davidson.