De Italiaanse tweewielerfabrikant Gilera heeft een zeer lange en bewogen geschiedenis. Giuseppe Gilera bouwde zijn eerste motorfiets reeds in 1909. Daarmee is het bedrijf één van de oudste Italiaanse voertuigfabrikanten. In 1923 ontwikkelde Gilera een viercilinder motorfietsmotor. Ook al had het voertuig maar een bescheiden prestatievermogen van 28 pk, destijds was een motorfiets met vier cilinders iets heel bijzonders.
In 1934 had de viercilindermotor van Gilera al een prestatievermogen van 60 pk. De Rodine, een volledig beklede Gilera, bereikte midden jaren 30 een recordsnelheid van 244 kilometer per uur. De racemotoren van Gilera behaalden na de Tweede Wereldoorlog zes keer de wereldtitel. Later werd de kennis over en de techniek van de viercilindermotor aan MV Agusta verkocht. MV Agusta bleef hiermee op de circuits van de wereld vele jaren onovertroffen met Giacomo Agostini in het zadel.
Economisch gezien ging het in de jaren 70 slecht met Gilera. Er was toen een prachtige, klassieke motorfiets van Gilera te koop, de Strada 150. Deze kleine motorfiets werd ook geprezen, maar hij werd niet gekocht. Zijn 14 pk wekten destijds geen belangstelling bij motorrijders, er waren toen namelijk al Japanse motorfietsen die probleemloos het tienvoudige prestatievermogen haalden. In 1980 kwam de redding in zicht dankzij de overname door het Piaggio concern. Piaggio produceert ook verkooptoppers zoals de beroemde Vespa. Er werd snel een nieuwe prachtige klassieker ontwikkeld, een nieuwe oplage van de Gilera Saturno. In Europa werd deze motorfiets zo goed als niet verkocht, maar in Japan daarentegen was men gewoonweg gek op dit model.
Tegenwoordig richt Gilera zich helemaal op scooters. Maar niet zomaar scooters. Wat een Porsche is onder de autos, dat is een Gilera onder de scooters. En deze vergelijking is zeker niet te ver gezocht. Gilera scooters zijn goed en snel, maar echter ook relatief duur. Ze zijn ook altijd sportief.
Zelfs het kleinste model, de 50cc Runner, straalt één en al sportiviteit uit. Dat is al van verre te herkennen aan de opvallende tweekleuren lak. Er bestaan ook uitvoeringen met 125cc en 200cc. Ook voor de 200cc uitvoering is een motorrijbewijs al vereist. Maar daarvoor in de plaats is zijn verzekering wel erg voordelig.
De luxe scooter Gilera GP 800 is de koning onder de scooters. Beter bestaat niet. De V-tweecilinder heeft een vermogen van 75 pk en bijpassende rijprestaties. Deze überscooter trekt net zo snel op als een krachtige middenklasse motorfiets, in het voorwiel heeft hij ook twee grote remschijven. Hij is een technische meesterprestatie. Deze snelste scooter ter wereld kan maximaal 200 km/u halen. Zijn aankoopprijs van 9.300,- euro is dan ook een redelijke prijs voor wat je krijgt.
De Gilera Fuoco 500 is heel bijzonder. Hij beschikt over twee voorwielen, die in de bocht bieden parallel meebewegen. De vraag wat dit te betekenen heeft is heel makkelijk te beantwoorden: het zorgt voor veiligheid. Vooral bij nat weer, bij straten die bedekt zijn met bladeren, bij sneeuw en sneeuwblubber ben je zo verzekerd van een hoge mate aan veiligheid. Waar één enkel voorwiel hulpeloos wegglijdt en de bestuurder op de grond belandt, zorgt het voorwielduo voor dubbel zo veel grip op de weg. Maar dat wil niet zeggen dat het iets voor oude mensen is! De Fuoco heeft een vermogen van 41 pk en is 140 km/u snel!
Voor Gilera scooters geldt hetzelfde als voor alle tweedehands voertuigen: de vorige eigenaren zijn bepalend voor de staat waarin de scooters verkeren. Heel grof genomen kun je zeggen: hoe ouder de vorige eigenaar, hoe beter. Een 50cc scooter van een jongere overnemen is riskant, maar het overnemen van een uitstekend onderhouden grote scooter van Gilera is daarentegen zeker aan te bevelen.