Voertuigfabrikant DKW, de voorloper van de West-Duitse autofabrikant Audi en de Oost-Duitse motorfietsproducent Motorradwerk Zschopau (MZ), hoorde in de jaren ‘30 tot één van de toonaangevende Europese motorfietsconstructeurs. De merknaam DKW, die was afgeleid van ‘Dampf-Kraft-Wagen’ (stoomkrachtwagen), werd na 1945 in beide delen van Duitsland gebruikt. In de jaren ‘50 rolde hier één van de bekendste DKW-motorfietsen van de band: de DKW RT 125. Deze werd in 1939 voor het eerst gepresenteerd als opvolger van de DKW RT 100, en zijn techniek diende later ook als voorbeeld voor andere fabrikanten. Eén van de redenen hiervoor: de DKW RT 125 was één van de eerste motorfietsen uit de 125 cc-klasse die uitgerust was met een schakeling met drie of vier versnellingen. Het model RT 125 werd als klassieker van DKW nog tot in de jaren ‘60 met veranderingen van fabrikant MZ gebouwd. In West-Duitsland werden ondertussen al de opvolgers DKW RT 175 en RT 200 geproduceerd. Vanwege hun constructie die als robuust bekend stond, groeiden de DKW RT motorfietsen uit tot geliefde oldtimers van het merk DKW.
Naast het straatmodel DKW RT 100 produceerde het bedrijf in de jaren ‘20 ook racemotorfietsen uit de 250 cc-klasse zoals de DKW ARE 175 en de ORE. Straatversies met een grote cilinderinhoud presenteerde de fabrikant met de DKW SS 500 en de SS 600. De SB-serie van DKW omvatte motorfietsen met een cilinderinhoud tussen de 200 en 500 cc. In de jaren ‘50 produceerde de West-Duitse opvolger van DKW 50 cc motorvoertuigen zoals de scooter DKW Hobby en de brommer DKW Hummel.