De eerste benzine motorfiets reed in 1894, nadat men hiervoor al pogingen gedaan had met het ontwikkelen van stoomfietsen. Er waren echter nog veel technische verbeteringen nodig voordat de eerste motorfietsen aan het begin van de twintigste eeuw werkelijk berijdbaar waren. Tot midden vorige eeuw gold de motorfiets als een gebruikelijk verkeersmiddel. Pas toen de auto meer en meer naar de voorgrond trad en het gemotoriseerde verkeer ging bepalen, verdween de belangstelling voor motorfietsen tijdelijk een beetje naar de achtergrond. Maar vervolgens won de motorfiets weer terrein: als sport- en vrijetijdsvoertuig. De belangstelling voor motorfietsen nam weer toe en daarmee werd ook een industrie, die inmiddels steeds beter presterende en comfortabelere motorfietsen produceerde, weer omvangrijker. Uit de oude, gedrongen motorfietsen met en zonder zijspan ontstonden uiteindelijk de motorfietsen van nu. Ze worden tegenwoordig minder gezien als voertuigen om je mee voort te bewegen, ze zijn meer de uitdrukking van een levenswijze geworden. Vandaag de dag is een motor gewoonlijk een tweede voertuig naast de auto en wordt hij vooral in de warmere tijd van het jaar gebruikt. Wat de motor zo aantrekkelijk maakt is de bewegingsvrijheid van de bestuurder, het gevoel van vrijheid en het directe contact met het voertuig. Dit heb je bij een auto niet, omdat autos steeds meer belast worden met elektronica.
Cruiser motorfietsen onderscheiden zich door hun bijzondere bouwvorm. Hierbij is de zit tamelijk laag en is het grote stuur hoog genoeg om voor een rechte zithouding tijdens het rijden te zorgen. Cruiser motoren zijn krachtige voertuigen met een goede wegligging, het zijn de geschikte tweewielers voor zeer lange ritten en reizen.
De meeste Cruisers zijn uitgerust met een V2-motor met een grote cilinderinhoud die juist bij lange afstanden voor een goed, rustig en veilig rijgevoel zorgt. Deze motoren hebben vaak een hoge koppel. Door de lage zit en de juiste houding van de benen is er nauwelijks variatie in de zithouding mogelijk. De voorloper van de Cruiser was de Chopper, die als Cruiser goed verder werd ontwikkeld. Deze soort motorfiets wordt zowel als een lichter voertuig, alsook als een zeer zwaar voertuig geproduceerd. Vanwege de verfijnde techniek waar deze motoren om bekend staan, zijn zelfs zeer zware Cruisers goed te besturen en gaan ze bijna moeiteloos de bocht om.
Afgezien van deze technische eigenschappen is ook het forse, maar toch elegante uiterlijk een belangrijk kenmerk van Cruisers. Het zijn voertuigen die hun heel eigen stijl en hun eigen aanhangers hebben. Tot de meest opvallende Cruisers hoort de Harley-Davidson, die men wel kan bestempelen als de klassieker onder de Cruisers. De fabrikant Harley-Davidson is geen nieuwkomer op de markt, het bedrijf produceerde al in de jaren 20 van de vorige eeuw motorfietsen. Inmiddels bestaan er naast de traditionele bedrijven zoals BMW, Davidson en Boss Hoss (bekend van speciale modellen die met de hand geproduceerd werden), ook nieuwere bedrijven op het gebied van motorfietsproductie die in de laatste helft van de twintigste eeuw een plaats op de markt veroverden. Daarbij horen de Japanse fabrikanten Suzuki, Kawasaki, Yamaha en Honda. De Cruisers van de grote Japanse bedrijven doen niet onder voor de anderen. Zo zijn de Kawasaki VN 1700 Classic en Honda VT 1300 CX geproduceerd in de allerbeste Cruiser-stijl en voldoen ze aan alle technische eisen die aan een motorfiets van deze klasse gesteld worden.