Het bedrijf Bombardier werd in de jaren ‘40 opgericht in de Canadese provincie Quebec als fabrikant van rupsaangedreven sneeuwmobielen. Bombardier ontwikkelde zich van hieruit echter tot een mondiaal concern, onder wiens dak de productie van vliegtuigen, treinen, sneeuwmobielen, boten, sportauto’s en motorfietsen verenigd was. Vanaf de jaren ‘70 breidde Bombardier zijn productpalet uit door onder de merknaam Can-Am enduro’s en trialmotoren op de markt te brengen. Bekende racemodellen waren de Enduro Can-Am TnT en de Can-Am MX-serie. Eind jaren ‘80 verkocht Bombardier zijn motorfietstak en het bedrijf Bombardier Recreational Products (BRP), dat losgemaakt was van Borbardier, werd nu met het merk Can-Am als aanbieder van All Terrain Vehicles (ATV’s), quads en trikes gepositioneerd.
Als instapmodel presenteerde Bombardier een 90 cc pocketquad: de Can-Am DS 90. Deze werd in twee uitrustingsvarianten geproduceerd en was geschikt voor junioren vanaf tien jaar. De Bombardier DS-serie omvatte krachtigere sportquads met een prestatievermogen tot 34 kW (45 pk): de Can-Am DS 250 en de DS 450. Een bijnzonderheid bij de Can-Am DS 450: deze ATV van Bombardier gold vanwege zijn ongelaste constructie van het aluminiumframe als robuuste offroadquad uit de 450 cc-klasse. Bovendien was de sport-ATV ook verkrijgbaar met een uitrusting voor toelating op straat.
In de grotere cilinderklassen van 500 cc tot 800 cc was Bombardier vertegenwoordigd met de Quad-series Can-Am Renegade en Outlander. Voor sportief en vrijetijdsgebruik ontwierp de fabrikant de quads Can-Am Renegade 500 en Renegade 800R, die vielen in de klasse met een prestatievermogen tot 52 kW (71 pk). Als vrijetijds- en werkvoertuig bracht Bombardier de Can-Am Outlander op de markt. Deze beschikte over features zoals stuurbekrachtiging, luchtvering en bagegedragers voor belading tot circa 140 kilogram.
Daarnaast nam Bombardier tweezitter side-by-side ATV’s in de collectie op die als Can-Am Commander in de handel kwamen en een cilinderinhoud hadden tussen de 800 en 1000 cc. De collectie werd gecompleteerd met een voertuig met drie wielen, die de Canadezen als Can-Am Spyder verkochten. Deze tricyle of trike van Bombardier was opgebouwd op een ATV-chassis, maar was vanwege zijn banden en standaarduitrusting echter als straatvoertuig ontworpen. Hij werd uitgerust met een tweecilindermotor met een cilinderinhoud van 998 cc, waarmee de Bombardier Can-Am Spyder een prestatievermogen van 79 kW (106 pk) had.