Een motor uit de allrounder categorie moet tussen een reismotor (tourer) en een sportmotor in zitten. Dit vraagt om goede rijeigenschappen voor lange afstanden in combinatie met een goed presterende motor die ook het circuit aan kan. Daarbij schijnt de constructie van een allrounder kinderspel te zijn: men neemt de voordelen van de reismotor en combineert dit met een motor met een goede koppel en een hoog prestatievermogen en klaar is de motor voor alle omstandigheden.
Een allrounder moet over een acceptabele, comfortabele duozitting beschikken en plaats bieden om een kleine hoeveelheid bagage mee te nemen. Een kleine cockpit met een vlak stuur ontziet de rug tijdens langere ritten, maar geeft de motor desondanks een circuitwaardige cw-waarde. Een hoge uitlaat maakt weliswaar een uitstekende schuine stand en motorritten over licht terrein mogelijk, maar hij zorgt er echter wel voor dat de bijrijder in een oncomfortabele zithouding rijdt.
Ook de wielbasis moet aan twee eisen voldoen: aan de ene kant moet hij het mogelijk maken dat je ontspannen lange afstanden af kunt leggen, aan de andere kant verlangt de allrounder ook een uitstekend handling op smalle en bochtige secundaire wegen. Een uitstapje buiten verharde wegen zou voor een motor van dit type ook geen geheel onbekend terrein moeten zijn.
Het belangrijkste gedeelte van een dergelijk voertuig is natuurlijk de motor. Hiervoor gebruiken de fabrikanten graag soepel lopende motoren met een korte zuigerslag. Bij een dergelijke krachtige motor is de lengte van de zuigerslag kleiner dan de cilinderdiameter (boring). Deze motoren ontwikkelen reeds bij een laag toerental een goede koppel. Dat zorgde voor voordelen bij het accelereren. Bij zulke rijprestaties horen natuurlijk toereikende en stevige remmen.
Er bestaat geen eenduidige definitie van het begrip allrounder. Het begrip wordt zeer verschillend gebruikt door de fabrikanten. De voertuigen moeten een zeer brede clientèle aanspreken die in een motorfiets een gunstig algemeen voertuig zoeken.
De voertuigen die niet precies in een andere categorie te plaatsen zijn worden vaak als allrounder bestempeld. Typische motoren die voor deze klasse gebruikt worden zijn motoren met een cilinderinhoud tot 1000 kubieke centimeter en ongeveer 85 pk. Deze relatief kleine motoren zijn gewichtsbesparend maar geven de motor bij een goede handling toch voldoende power.
Typische vertegenwoordigers van deze klasse zijn bijvoorbeeld de XJ-serie van Yamaha of de CB 1300 van Honda. BMW gebruikt het begrip allrounder helemaal niet, hier moet de motorrijder zelf naar een compromis zoeken. De 800 ST (sporttourer) van BMW komt nog het meest in de buurt van een allrounder. Ook Suzuki kent geen allrounder categorie, zij hebben de Suzuki Bandit als straatmotor in de collectie.
Een allrounder is een ideaal vrijetijdsvoertuig. Hij is bedoeld voor veel motorrijplezier in het weekend, maar af en toe lange afstanden rijden kan hij ook aan. Een allrounder komt het best tot zijn recht op bochtige secundaire wegen. Maar op het circuit hoeft hij zich ook niet te verstoppen. Je beleeft het meeste plezier aan een allrounder als je er alleen op rijdt, maar hij biedt ook voldoende plaats voor een duopassagier. Bij veel fabrikanten is ook de prijs betaalbaar.