Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-turnier-banner

Ford

1 / 12
ford-focus-turnier-banner
Ford Mustang CS (2022) banner
Ford Explorer (2023) banner
ford-mustang-mach-e-gt-front
ford-fiesta-front
prueba-ford-puma-28
ford-fiesta-side
Ford Puma ST Powershift (2023) rijdend, vooraanzicht
Review: Ford Puma ST (2020) is lekker giftig en groen
ford-focus-front
ford-focus-turnier-st
ford-kuga-hybrid-side

Ford

Vind het model dat bij je past

Ford – officieel Ford Motor Company – is een Amerikaanse autofabrikant. Eind jaren zestig ontstond Ford of Europe door de samenvoeging van de Duitse en de Britse activiteiten van Ford. Verreweg de meeste auto’s die Ford in Nederland verkoopt, zijn dan ook in Europa ontworpen en geproduceerd. Lees meer

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Ford

  • Praktische maar ook sportieve versies van veel modellen
  • Opvallend en stijlvol vormgegeven modellengamma
  • Ford is aanwezig in de populairste segmenten

Historie Ford

Vóór de vorming van Ford of Europe brengen de Britse en de Duitse takken in principe geen modellen uit in het thuisland van de ander. In andere Europese landen concurreren ze wél met elkaar. Als het Verenigd Koninkrijk in 1973 toetreedt tot de toenmalige EEG, vervallen de hoge invoertarieven voor goederen uit het VK naar de EEG en andersom. Mede daardoor standaardiseert Ford of Europe het modellengamma. Een mooi voorbeeld is de eerste Fiesta, die in de eerste helft van de jaren zeventig tegelijk door Ford in Dagenham (Engeland), Keulen (Duitsland) en Valencia (Spanje) wordt ontwikkeld.

De Escort is het eerste model van Ford of Europe. De kleine gezinsauto verschijnt in 1968 en is een groot succes. Ford produceert het model zowel in Engeland als in Duitsland. De Engelse Ford Cortina en de Duitse Ford Taunus delen vanaf 1970 hun platform, maar hebben ieder hun eigen carrosserie-ontwerp en motoren uit eigen land. De al genoemde Engels-Duits-Spaanse coproductie Fiesta verschijnt in 1976; Ford bouwt hem in een nieuwe fabriek in Valencia.

Ford is in de jaren zeventig en tachtig succesvol met de Escort, Taunus en Fiesta – de modellen doorlopen meerdere generaties. De Escort krijgt uiteindelijk voorwielaandrijving. De zeer aerodynamische Sierra vervangt in 1982 de conventionele Taunus maar behoudt achterwielaandrijving. In 1985 lost de eveneens zeer moderne Scorpio de brave Granada af. De Scorpio is de eerste serieproductieauto die standaard is uitgerust met ABS. Vanaf 1993 voorziet Ford al zijn productiemodellen standaard van een bestuurdersairbag. In datzelfde jaar vervangt Ford de Sierra door de Mondeo – met voorwielaandrijving. Eind 1996 lanceert Ford de Ka, een bijzonder vormgegeven model onder de Fiesta en het eerste model van Fords ‘New Edge’-designtaal. De Focus verschijnt eind 1998 als opvolger van de Escort. Omdat de Focus de nieuwe designtaal volgt, houdt Ford de Escort nog even in productie. Ook de Focus wordt een groot succes voor Ford. Eind 2000 krijgt de Mondeo een likje ‘New Edge’-design.

In 2004 neemt Ford afscheid van New Edge in ruil voor het minder extreme Kinetic Design. Ford is dan actief in het compacte MPV-segment met de Focus C-Max, die een kleiner broertje krijgt, de B-Max, en een grotere broer, de S-Max. Ondertussen brengt Ford faceliftversies en nieuwe generaties van de bekende modellen uit. De nieuwste Fiesta, de compacte SUV Puma, de nieuwste Focus, de Kuga (SUV) zijn allemaal hybrides. De Fiesta, Puma en Focus zijn er ook in de sportieve ST-versie.

Ook de Explorer SUV is er als hybride, de Mustang Mach-E is een volledig elektrische crossover. De Ford GT is een pure, exclusieve ‘hypercar’.

Modellen en varianten

De Fiesta is een 5-deurs hatchback in het B-segment waarvan in 2022 een nieuwe generatie is verschenen. De meeste uitvoeringen zijn voorzien van de 1,0-liter Ecoboost mild-hybride motor. De 1.5 Ecoboost ST-X is het sportieve broertje en is géén (mild-)hybride. Voor de Puma, de compacte SUV, hetzelfde verhaal, dezelfde aandrijflijnen en óók een ST-X-versie. De Focus is er als 5-deurs hatchback en als stationwagon. De zeer potente ST-versie is er alleen als hatchback. De elektrische Mustang Mach-E is een coupéachtige SUV, dus een crossover. Hij is er met keuze uit twee batterijpakketten: 75 en 98 kWh (actieradius 440-610 km) en beide ook met achterwiel- en vierwielaandrijving – dat laatste beperkt de actieradius natuurlijk. De grote Explorer wordt aangedreven door een hybride 3,0-liter V6. De GT is een echte ‘halo car’: het sportieve visitekaartje waarmee Ford ook aan races deelneemt en die zeer exclusief is. Het is een droomauto die verwijst naar de GT40, een legendarische supercar uit de vroege jaren zestig. De Mustang Mach-E, de Explorer en de GT worden in Noord-Amerika gebouwd.

Ford Mustang Mach-E 2021

Model   Varianten   Brandstof   Cilinderinhoud   Vermogen   Massa leeg  
Fiesta hatchback Mild hybride/benzine 1,0-1,5 l 92-147 kW (125-200 pk)    1.136-1.205 kg  
Puma Compacte SUV   Mild hybride/benzine 1,0-1,5 l 92-147 kW (125-200 pk)    1.280-1.258 kg  
Focus 5-deurs hatchback/stationwagon Mild hybride/benzine 1,0-2,3 92-206 kW (125-280 pk)   1.249-1.412 kg  
Kuga Compacte SUV Plug-in hybride 2,5 l   165 kW (225 pk) 1.744 kg 
Mustang Mach-E Grote crossover Elektrisch - 198-358 kW (269-487 pk) 1.869-2.173 kg
Explorer Grote SUV Plug-in hybride 3,0 l   336 kW (457 pk) 2.466 kg  
GT sportauto benzine 3,5 l 485 kW (660 pk) -

Prijzen

Nieuwprijzen

De meeste mensen zullen zich wel een nieuwe of in elk geval een occasion-Fiesta kunnen veroorloven. Het andere uiterste van het Ford-gamma is de GT. Althans: waarschijnlijk, want Ford vermeldt geen prijs op de Nederlandse website.

Model  Vanafprijs 
Fiesta € 24.825
Puma € 32.840
Focus € 34.740
Kuga € 42.995
Mustang Mach-E € 53.900
Explorer € 88.345 
GT -

Prijzen voor occasions

Ford heeft een zeer actueel modellenaanbod, het gamma is de laatste jaren geheel vernieuwd. De nieuwste generatie van de Fiesta verscheen in 2017 en de prijzen van de jonge occasions zijn niet veel lager dan de nieuwprijzen. Uitschieters naar beneden duiken net onder de € 20.000. De Puma is er sinds 2020 en de prijzen beginnen rond hetzelfde niveau, maar dan heb je het natuurlijk over wat oudere occasions. Ook de jongste generatie Focus is nog een vrij nieuw model, voor een jonge occasion betaal je algauw € 25.000. De Kuga is er wat langer, dus er zijn meer oudere exemplaren, waarvoor je prijzen betaalt vanaf ongeveer € 22.000. Diesels vind je ook nog, maar die hebben het imago tegen. De Mustang Mach-E is er sinds 2021 en de oudste occasions met het kleinere accupakket en achterwielaandrijving mogen voor net onder de € 50.000 weg. Een Explorer uit dat jaar moet te vinden zijn voor onder de € 60.000, maar het aanbod is niet groot.

Ford Explorer

Alternatieven

Ford is een merk dat bij veel mensen een goede naam heeft en auto’s voor particulieren en zakelijk gebruik produceert. Als dat je criteria zijn, kun je ook terecht bij merken als Volkswagen en Opel, maar ook Toyota en de Koreaanse merken Hyundai en Kia bijvoorbeeld. Dat geldt zowel voor de B- en C-segment-auto’s als voor SUV’s/MPV’s van diverse formaten en alle soorten van elektrificatie.

FAQ

Wat houdt Ecoboost in?
Ecoboost-motoren leveren volgens Ford een hoog vermogen bij een laag brandstofverbruik. Ford past turbocompressoren toe, die uitlaatgassen gebruiken om meer verbrandingslucht in de motor te persen, waardoor het vermogen toeneemt op een milieuvriendelijke manier. En nauwkeurige, directe inspuiting reduceert het verbruik.
Ford is toch Amerikaans?
Inderdaad, maar het bedrijf is uitgebreid vertakt met dochterbedrijven in vrijwel alle landen ter wereld. In Europa zijn eind jaren zestig de Engelse en Duitse takken samengevoegd tot Ford of Europe en dat leverde Ford bedrijfsmatig voordelen op en voor de klant een overzichtelijker, gestroomlijnder modellengamma.
Worden alle Fords die in Nederland te koop zijn in Europa gebouwd?
Nee, de in Nederland leverbare Mustang Mach-E en de Explorer (en de GT) komen uit Amerika. De meeste andere modellen zijn wel in Europa gebouwd, niet alleen in Engeland of Duitsland. Ford heeft overal ter wereld fabrieken die auto’s voor de eigen markt maar ook voor andere markten produceren. Hetzelfde geldt voor de motoren en andere componenten van Ford-modellen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Motorvermogen

Meer details