Dit is Kunst met een grote K. Dus bieden we alvast onze excuses aan voor de mogelijke spelfouten in dit verhaal. Want met tranen in je ogen van hebberigheid is het niet zo makkelijk typen.
Singer is een Amerikaanse carrosseriebouwer. Het bedrijf neemt oude Porsche 911's, veelal van de 964-generatie, en bouwt die om tot wonderschone creaties met deels moderne techniek. Tot nu toe heeft Singer alleen 911's met atmosferische zescilinder gebouwd. Begin dit jaar onthulde de firma zijn eerste Turbo-model, met 450 pk en een handgeschakelde zesbak.
Porsche 911 Turbo van Singer met maar liefst 517 pk
De Porsche 911 Turbo op deze foto's moet je zien als een nóg sportievere versie ervan. Zijn 3,8-liter zescilinder boxermotor is een wonderlijke combinatie van oud en nieuw. Hij is luchtgekoeld, zoals alle 911's tot 1997 waren, maar heeft moderne turbo's, intercoolers en elektronisch aangestuurde wastegates. Het blok blaast 517 pk richting de achterwielen, via wederom een handbak met zes versnellingen. Vierwielaandrijving is een optie.
Opgewaardeerde remmen achter prachtige Fuchs-wielen
Het kenmerkende zwarte vlak vóór de achterwielen - de haaienvin - is bij normale Porsche 930's dicht. Singer heeft er heel subtiel een luchtinlaat in ondergebracht, om de intercoolers van de twee turbo's te voeden. Achter de prachtige vijfspaaks Fuchs-wielen schuilen opgewaardeerde remmen met ABS. Tractiecontrole moet je uit het struweel houden als je iets te enthousiast op het gas gaat.
De prijs van een Singer gaat al snel richting de 1 miljoen dollar
Volgens Singer hebben al meer dan zeventig klanten een reservering geplaatst voor een Turbo. Ze kunnen hun auto tot in de kleinste details zelf samenstellen. Wat de prijs van een Singer is, blijft altijd een beetje schimmig. Naar verluidt ligt de startprijs voor een Singer 911 zónder turbo op zo'n 500.000 dollar. Maar als je er een met persoonlijke toevoegingen wilt, gaat het prijskaartje al snel richting de 1 miljoen dollar.