Volgens RTL Nieuws maakt het demissionaire kabinet deze plannen bekend in de nieuwe Voorjaarsnota. De Voorjaarsnota wordt uiterlijk 1 juni aan het parlement voorgelegd.
EV-rijders worden langer ontzien
Momenteel betalen EV-rijders geen cent aan wegenbelasting. In de oorspronkelijke plannen zouden zij in 2025 een kwart aan mrb gaan betalen en vanaf 2026 de volle mep. Wat alleen onduidelijk was – en nog steeds blijft – is welk tarief daarbij als basis zou gelden. Wij blijven voorlopig uitgaan van het mrb-tarief voor benzineauto’s.
Volledige mrb elektrische auto’s vanaf 2031
De nieuwe plannen vallen iets minder beroerd uit voor mensen met een elektrische auto. In 2025 blijven EV’s nog vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 2026 moet er wel worden betaald, maar in plaats van het volledige tarief, brengt de Belastingdienst dan nog ‘maar’ 60 procent in rekening.
Anders dan eerder werd verondersteld, ga je volgens de plannen in de Voorjaarsnota in 2027 al 70 procent betalen. Vervolgens wordt het 75 procent in 2030 en in 2031 verdwijnt de korting in z’n geheel.
Wegenbelasting EV vanaf 2026
Wat betekent dat concreet? Laten we twee populaire elektrische auto’s als voorbeeld nemen.
Peugeot e-208 50 kWh | Tesla Model 3 Single Motor | |
---|---|---|
Gewicht | 1430 kg | 1701 kg |
60% mrb (2026)* | 44 euro | 60 euro |
70% mrb (2027)* | 51 euro | 69 euro |
75% mrb (2030)* | 55 euro | 74 euro |
100% mrb (2031)* | 73 euro | 99 euro |
*Provincie Utrecht, op basis huidig benzinetarief.
Vergelijking benzineauto's
Ter vergelijking: een Peugeot 208 PureTech 100 weegt 1065 kilo en kost 47 euro aan wegenbelasting per maand. Als je in plaats van een Tesla Model 3 een nieuwe BMW 320i rijdt, dan betaal je maandelijks 82 euro aan wegenbelasting.
Dit ga jij straks aan wegenbelasting betalen voor je elekrische auto
Het demissionaire kabinet wil de wijzigingen doorvoeren om elektrisch rijden de komende jaren aantrekkelijk te houden. Want elektrisch rijden blijft een van de middelen om de CO2-doelen te halen. Om de voorgestelde maatregelen te financieren, zijn de berijders van plug-in hybrides de klos. Die gaan juist meer betalen. Bovendien wordt per 2025 de aanschafsubsidie op tweedehands EV's geschrapt.
Overigens moeten we nog een slag om de arm houden over de definitieve invoering van de voorstellen, want de Tweede en Eerste Kamer moeten er ook hun zegje nog over doen. Bovendien heeft de RAI Vereniging, die de belangen van de importeurs behartigt, voor een gewichtscorrectie van 400 kilo. Dit voorstel werd opgenomen in de plannen.
Wordt vervolgd!