Hoe sportief kan een bijna 2500 kilo wegende elektro-suv zijn? Als je je dat afvraagt, dan heb je niet helemaal begrepen waar BMW met zijn roemruchte M-label naartoe wil. De tijd dat BMW M stond voor de beste en scherpste sportcoupés en -sedans op de markt, ligt allang achter ons. De legendarische M3 en M5 kregen gezelschap van lompe power-suv's (X5 en X6 M), semi-sportieve M Sport-versies (M340i) en snelle elektrische BMW's. Alles voor de bottom line ...
BMW iX M60 met een topsnelheid van 250 km/h
Dus is er nu ook een M Sport-uitvoering van de volledig elektrische BMW iX: de M60. Hij komt voorrijden met een vermogen van 619 pk en 1100 Nm koppel. Genoeg om de dikzak in 3,9 seconden naar 100 km/h te slingeren en door naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Als je je inhoudt en zo ver mogelijk bij die cijfers wegblijft, zou je een actieradius van 575 kilometer moeten kunnen benaderen.
In 35 minuten naar 80 procent batterijniveau
De 105,2 kWh-batterij van de BMW iX M60 kan worden opgeladen met maximaal 200 kW. Van 10 procent naar 80 procent laadniveau gaat dan in ongeveer 35 minuten. Ter vergelijking: een Mercedes EQS haalt dezelfde laadsnelheid, maar een Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Audi E-Tron GT / Porsche Taycan zijn een stuk rapper, met 220 kW, 240 kW en 270 kW respectievelijk.
Lichtvoetig? Met een gewicht van 2500 kilo?
Volgens BMW voelt de iX M60 "zelfverzekerd en lichtvoetig" aan, ondanks zijn monsterlijke wagengewicht van 2500 kilo. Het model beschikt over een M-specifiek onderstel, met adaptieve luchtvering, elektronisch aangestuurde schokdempers en vierwielbesturing. Het M Sport-remsysteem van de iX M60 is te herkennen aan de in blauw uitgevoerde remklauwen. De grote BMW staat op 22-inch lichtmetalen wielen.