Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Verkeersboetes 2024: deze bedragen ga je betalen

We geven je een overzicht van de verkeersboetes 2024 en vertellen je hoe hoog het boetebedrag is. Hou je vast, want de verkeersboetes 2024 vallen een stuk hoger uit dan een jaar eerder.

Dat de verkeersboetes 2024 hoger zijn dan in 2023 mag eigenlijk geen verrassing meer heten. Dat gebeurt elk jaar. Dat komt door de inflatie maar ook omdat demissionair minister Yesilgöz van Jusitie en Veiligheid enkele gaten in de overheidsbegroting zag en deze wilde opvullen.

Het Openbaar Ministerie adviseerde de bedragen juist niet te verhogen, omdat het inmiddels goedkoper is om iemand een blauw oog te slaan dan ongeoorloofd op een invalidenplek te parkeren, maar helaas. De verkeersboetes 2024 zijn met 10 procent gestegen: 6 procent inflatiecorrectie en 4 procent om de schatkist te spekken.

Dit zijn de verkeersboetes 2024 voor de volgende vergrijpen:

  • Rijden door rood - 300 euro 
    
  • Telefoon in de hand tijdens het rijden - 420 euro 
    
  • Onnodig links rijden - 270 euro 
    
  • Onnodig over de vluchtstrook rijden - 300 euro 
    
  • Gordel vergeten - 180 euro 
    
  • Rechts inhalen - 300 euro
    
  • Zonder apk de weg op - 180 euro 
    
  • Kenteken slecht leesbaar - 180 euro 
    
  • Afslaan zonder richting aan te geven - 120 euro
    

Fout parkeren

Wie fout parkeert, kan rekenen op een boetebedrag van 120 euro. Een schijntje in vergelijking tot parkeren op een invalideplaats zonder kaart, dit kost je namelijk 370 euro als je betrapt wordt. En ook als je onnodig geluid maakt, zoals claxonneren zonder geldige reden, moet je flink dokken, namelijk 300 euro.

Iets wat je steeds vaker ziet, zijn auto's die in het donker zonder licht rijden. Niet doen. Je ziet zelf nauwelijks iets, anderen zien jou niet en je moet bovendien 180 euro betalen als je aangehouden wordt. Blokkeer je een kruispunt zodat de hele boel vastloopt? 300 euro. Goed anticiperen dus.

Autoruiten krabben

Denk nu niet ik ga over de busbaan in plaats van de vluchtstrook om de file te vermijden, want als oom agent je betrapt, ben je 180 euro kwijt. Vergeet ook het trottoir, want ook dan ben je 180 euro kwijt. Oh, en neem vooral de moeite om je autoruiten te krabben voordat je de weg opgaat, hoe vervelend dit klusje ook is. De boete kan oplopen tot 490 euro! En let op: ook de zijruiten moeten ijsvrij zijn. Verkeersboetes 2024 voor te hoge snelheid (bebouwde kom)

Er is nogal wat om rekening mee te houden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verkeersboetes 2024 voor een te hoge snelheid. Wie binnen de bebouwde kom te hard rijdt en gesnapt wordt, krijgt de volgende bedragen op de deurmat:

  • 5 km/h te hard - 43 euro 
    
  • 10 km/h te hard - 90 euro 
    
  • 15 km/h te hard - 169 euro 
    
  • 20 km/h te hard - 240 euro 
    
  • 25 km/h te hard - 325 euro
    

Verkeersboetes 2024 voor te hoge snelheid (snelweg)

Wat ons betreft kunnen de boetes voor te hard rijden binnen de bebouwde kom niet hoog genoeg zijn. Dat je op een stille snelweg af en toe wat te hard rijdt, snappen we iets beter. De overheid blijkbaar ook, want de boetebedragen zijn lager dan wanneer je binnen de bebouwde kom de snelheid overschrijdt.

  • 5 km/h te hard - 32 euro
    
  • 10 km/h te hard - 79 euro 
    
  • 15 km/h te hard - 150 euro 
    
  • 20 km/h te hard - 216 euro
    
  • 25 km/h te hard - 287 euro
    

De verkeersboetes 2024 voor te hard rijden buiten de bebouwde kom (maar niet op de snelweg) liggen tussen de eerste en tweede bedragen in. Op deze site van het Openbaar Ministerie kun je precies achterhalen hoe hoog de boete is als je te hard rijdt, ook als er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn.

We sluiten de verkeersboetes 2024 af met een beetje goed nieuws. De administratiekosten van 9 euro zijn niet verhoogd en blijven gelijk.

verkeersboetes-2024-2

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Waarom de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid opeens 7000 euro goedkoper is

Waarom de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid opeens 7000 euro goedkoper is

Autonieuws
Leapmotor onthult hoe het EV's kan bouwen voor een habbekrats

Leapmotor onthult hoe het EV's kan bouwen voor een habbekrats

Autonieuws
Toyota's eigenwijze EV-strategie begint voor problemen te zorgen

Toyota's eigenwijze EV-strategie begint voor problemen te zorgen

Autonieuws
Ontdek meer