Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Veel meer ongelukken in 2021? Nee hoor, het waren er juist minder dan normaal

'Veel meer ongelukken in 2021' koppen andere media. Maar ze vertellen er niet bij dat 2021 alleen slecht was in vergelijking met het coronajaar 2020. Want als we verder teruggaan in de cijfers, dan zien we juist dat 2021 de trend van steeds minder ongelukken in het Nederlandse verkeer voortzet.

Smart Traffic Accident Reporting (STAR) is een samenwerkingsverband van onder meer de politie, Rijkswaterstaat, de ANWB en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeer. Het registreerde vorig jaar 68.704 verkeersongevallen met materiële schade, een toename van 8 procent ten opzichte van 2020, toen er 63.490 ongevallen waren. In vergelijking met de jaren daarvoor deed 2021 het echter helemaal niet slecht. In 2019 waren er 79.214 ongelukken met schade, in 2018 81.697 en in 2017 zelfs 87.392.

Meer ongelukken in 2021, maar nog steeds een dalende lijn

Hetzelfde geldt voor ongevallen waarbij ten minste één iemand gewond raakte. Dat waren er vorig jaar ruim 1300 meer dan in 2020 (17.842 tegenover 16.540), maar toch nog steeds een stuk minder dan in 2019, 2018 en 2017, toen het minimum op bijna 18.200 lag. Het aantal verkeersdoden daalde in 2021 licht - van 496 een jaar eerder naar 478 - en zet de trend van steeds minder slachtoffers door. In de drie jaar daarvoor lag het aantal doden steeds boven de 510.

Op vrijdagavond vallen veruit de meeste doden en gewonden

Volgens de politie zijn de meeste ongelukken het gevolg van te hard rijden, afleiding door de mobiele telefoon en/of alcohol- of drugsgebruik. Opvallend is dat vrijdagavond de meeste aanrijdingen plaatsvinden én de meeste gewonden en doden vallen. De ochtendspits is gek genoeg veel minder 'gevaarlijk' dan de avondspits. Je zou denken dat mensen 's morgens vroeg nog slaperig achter het stuur zitten, maar kennelijk is de trip naar huis na een lange werkdag funester voor de concentratie.

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Autonieuws
 Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Autonieuws
92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

Autonieuws
Ontdek meer