Over het algemeen zorgen elektrische auto's niet voor meer ongelukken dan auto's met een verbrandingsmotor, maar de schade bij een aanrijding is wel kostbaarder. De reden is simpel. In een elektrische auto zit veel meer dure techniek, die prijzig is om te repareren. Bovendien is een EV zwaarder (door de batterij) en is daardoor de impact zwaarder. Een zwak punt is de batterij, die bij de meeste modellen in de wagenbodem ligt. Bij schade aan de onderzijde van de auto zijn de reparatiekosten astronomisch. Een hoger risico op brand is er niet bij stekkerauto's. Slechts 5 op de 10.000 voertuigen gaan in vlammen op, ongeacht de aandrijflijn.
Elektrische auto's vaker betrokken bij eenzijdig ongeval
Opvallend genoeg zijn elektrische auto's wel vaker betrokken bij eenzijdige ongevallen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat meestal komt door het plotseling indrukken van het stroompedaal door de bestuurder. De meeste EV's hebben een hoog koppel, dat direct vrijkomt als je 'gas geeft'. Als bestuurders daar niet zorgvuldig genoeg mee omgaan, verliezen ze de controle over de auto. 'Overtapping' zorgt ervoor dat elektrische auto's vaker bij een eenzijdig ongeval betrokken zijn (plus 50 procent) dan brandstofauto's.