Misschien heeft Duitsland een punt. Minister Volker Wissing van Transport zegt dat er niet genoeg elektrische auto's zijn om al in 2035 volledig daarop over te gaan. "Wij willen dat verbrandingsmotoren ook na 2035 blijven toegestaan. Maar dan alleen als de auto's worden aangedreven door synthetische brandstoffen."
Synthetische brandstof is nog niet te koop
Synthetische brandstof is momenteel nog niet te koop. Het goedje wordt ook wel e-fuel genoemd en is niet gebaseerd op olie, maar wordt op een ingewikkelde manier uit waterstof en koolstof gemaakt. Doordat de koolstof uit de atmosfeer wordt gehaald, zou synthetische brandstof verregaand CO2-neutraal zijn.
e-Fuel is momenteel veel en veel te duur
Om e-fuel te maken heb je enorm veel elektriciteit nodig. Bovendien is het productieproces nu nog zó duur dat het commercieel gezien niet rendabel zou zijn om over te stappen op synthetische brandstof. Critici denken dat e-fuel voor auto's weinig geschikt zal zijn, maar wel voor bijvoorbeeld de luchtvaart.
Eigenbelang speelt in Duitsland ook mee
Daarbij speelt in het geval van Duitsland natuurlijk ook het eigenbelang een grote rol. Het gaat vreselijk veel tijd en geld kosten om de Duitse auto-industrie om te turnen naar volledig elektrische aandrijving. Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen zijn goed onderweg, maar hebben - net als fabrikanten uit andere landen - nog kolossale stappen te zetten.