Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

V6- en V8-kopers spekken de Audi-portemonnee meer dan je denkt

De winst van Audi ging afgelopen kwartaal hard onderuit doordat modellen met V6- en V8-motoren niet geleverd konden worden. Echte autoliefhebbers brengen meer geld in het Audi-laatje dan je denkt …

Audi gaat elektrisch. Met ingang van 2026 brengt het merk alleen nog maar volledig elektrische modellen op de markt. Dat doet vermoeden dat de markt voor auto’s met grote verbrandingsmotoren begint op te drogen, maar dankzij de tegenvallende kwartaalcijfers weten we hoe lucratief de modellen met V6- en V8-motoren nog altijd zijn voor Audi.

Audi loopt 1 miljard euro aan winst mis

Het zit zo: vorig kwartaal heeft Audi ongeveer een miljard euro (dat is duizend miljoen) aan winst misgelopen. Volgens Audi’s financiële topman Jürgen Rittersberger zijn leveringsproblemen die de productie van zes- en achtcilinders treffen, een van de grote boosdoeners.

Doordat één essentieel onderdeel niet leverbaar was, kon Audi geen modellen met een V6 of V8 verkopen. Rittersberger wilde niet zeggen welk onderdeel precies, maar wel dat het “een complex onderdeel is dat belangrijk is voor de efficiency van de motoren.” Schijnbaar gaat het om een riem voor de startgenerator van mild hybrids.

Conclusie

Audi heeft ongeveer 1 miljard euro misgelopen doordat modellen met V6- en V8-motoren niet verkocht konden worden. Dus hoewel de elektrische toekomst voor de deur staat, draagt het koopgedrag van echte autoliefhebbers nog altijd veel bij aan de winstgevendheid van Audi.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar één ergernis is hetzelfde

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar er is één overeenkomst

Autonieuws
Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Autonieuws
Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Autonieuws
Ontdek meer