De prijzen van de Toyota RAV4 beginnen bij 44.495 euro. Dan krijg je een tweeliter benzinemotor met 175 pk. Maar als je een beetje spanning in je SUV-leven wilt, moet je doorsparen voor de GR Sport. De prijs is nu bekend: 60.995 euro voor de Hybrid-uitvoering en 64.205 euro voor de RAV4 plug-in hybrid. In het najaar van 2023 staat-ie in de showroom, een vol jaar (!) nadat hij was aangekondigd. Toyota heeft ons geduld flink op de proef gesteld ...
Wanneer is een SUV een SUV?
De Toyota RAV4 GR Sport mag volgens ons de afkorting SUV met waarde dragen. Die term staat voor Sport Utility Vehicle en wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Het resulteerde onlangs op de redactie zelfs tot een kleine discussie: wanneer noem je een auto nou een SUV? De afkorting is ontstaan toen vierwielaangedreven terreinreuzen als de Toyota Land Cruiser en de Range Rover een meer luxe uitrusting kregen en niet alleen in het terrein maar opeens ook op asfalt hun mannetje stonden. We kwamen tot de voorzichtige conclusie dat een SUV in ieder geval 4x4-aandrijving moet hebben en een dik en stoer design.
Toyota RAV4 GR Sport: een echte SUV
De nu gepresenteerde Toyota RAV4 GR Sport is altijd uitgerust met 4x4-aandrijving, of je nu de 222 pk sterke Hybrid kiest of de Plug-in Hybrid met 306 pk. Verder ziet hij er met zijn designaccenten in hoogglans zwart (wielkastranden, ruitomlijsting) extra stoer en dik uit. Ook de sierlijst onder de achterruit is in glimmend zwart uitgevoerd. Dat smoelt een stuk beter dan het chroom van de meeste andere uitvoeringen. Tel hier het ruime interieur en zijn multifunctionele karakter bij op en je hebt wat ons betreft een echte SUV.
Grille met racegaas-patroon
De eveneens zwart gespoten grille en mistlampbehuizing van de Toyota RAV4 GR Sport hebben een racegaas-patroon net zoals je dat ook kunt zien bij de Toyota Yaris GR Sport review. En ook de 19-inch wielen zijn in hoogglans zwart gespoten. Op de voor- en achterkant prijkt een GR-logo. Die letters staan voor Gazoo Racing, de naam waaronder Toyota meedoet aan onder meer het wereldkampioenschap rallyrijden. Dat logo vind je terug op de sportstoelen, bekleed met een combinatie van suède en synthetisch leer, diervrij geproduceerd.
Ten slotte: dat de Toyota RAV4 GR Sport een SUV mag heten, blijkt ook uit het feit dat het onderstel is aangepast. Toyota zegt dat hierdoor de wegligging nog beter is en de rijervaring dynamisch, lees sportief. De term Sport Utility Vehicle is in dit geval dus niet uit de lucht gegrepen. Nu alleen nog een paar nachtjes slapen tot eind dit jaar.