Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota RAV4 GR Sport (2023): zó lusten wij de hybride SUV wel (update: prijs ein-de-lijk bekend)

In oktober 2022 schreven we dat de Toyota RAV4 GR Sport op de markt zou komen. Als we dan toch aan de SUV moeten, zou het een goede kanshebber zijn, schreven we toen. De GR Sport heeft standaard 4x4 en is gezegend met een extra dik design. Eindelijk is de prijs nu bekend.

De prijzen van de Toyota RAV4 beginnen bij 44.495 euro. Dan krijg je een tweeliter benzinemotor met 175 pk. Maar als je een beetje spanning in je SUV-leven wilt, moet je doorsparen voor de GR Sport. De prijs is nu bekend: 60.995 euro voor de Hybrid-uitvoering en 64.205 euro voor de RAV4 plug-in hybrid. In het najaar van 2023 staat-ie in de showroom, een vol jaar (!) nadat hij was aangekondigd. Toyota heeft ons geduld flink op de proef gesteld ...

Wanneer is een SUV een SUV?

De Toyota RAV4 GR Sport mag volgens ons de afkorting SUV met waarde dragen. Die term staat voor Sport Utility Vehicle en wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Het resulteerde onlangs op de redactie zelfs tot een kleine discussie: wanneer noem je een auto nou een SUV? De afkorting is ontstaan toen vierwielaangedreven terreinreuzen als de Toyota Land Cruiser en de Range Rover een meer luxe uitrusting kregen en niet alleen in het terrein maar opeens ook op asfalt hun mannetje stonden. We kwamen tot de voorzichtige conclusie dat een SUV in ieder geval 4x4-aandrijving moet hebben en een dik en stoer design.

Toyota RAV4 GR Sport: een echte SUV

De nu gepresenteerde Toyota RAV4 GR Sport is altijd uitgerust met 4x4-aandrijving, of je nu de 222 pk sterke Hybrid kiest of de Plug-in Hybrid met 306 pk. Verder ziet hij er met zijn designaccenten in hoogglans zwart (wielkastranden, ruitomlijsting) extra stoer en dik uit. Ook de sierlijst onder de achterruit is in glimmend zwart uitgevoerd. Dat smoelt een stuk beter dan het chroom van de meeste andere uitvoeringen. Tel hier het ruime interieur en zijn multifunctionele karakter bij op en je hebt wat ons betreft een echte SUV.

Grille met racegaas-patroon

De eveneens zwart gespoten grille en mistlampbehuizing van de Toyota RAV4 GR Sport hebben een racegaas-patroon net zoals je dat ook kunt zien bij de Toyota Yaris GR Sport review. En ook de 19-inch wielen zijn in hoogglans zwart gespoten. Op de voor- en achterkant prijkt een GR-logo. Die letters staan voor Gazoo Racing, de naam waaronder Toyota meedoet aan onder meer het wereldkampioenschap rallyrijden. Dat logo vind je terug op de sportstoelen, bekleed met een combinatie van suède en synthetisch leer, diervrij geproduceerd.

Ten slotte: dat de Toyota RAV4 GR Sport een SUV mag heten, blijkt ook uit het feit dat het onderstel is aangepast. Toyota zegt dat hierdoor de wegligging nog beter is en de rijervaring dynamisch, lees sportief. De term Sport Utility Vehicle is in dit geval dus niet uit de lucht gegrepen. Nu alleen nog een paar nachtjes slapen tot eind dit jaar.

toyota-rav4-gr-sport-2023-2

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Autonieuws
 Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Autonieuws
92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

Autonieuws
Ontdek meer