Ga naar hoofdinhoud

Subsidie voor elektrische auto's werkt. Steeds meer particulieren rijden elektrisch

Het overgrote deel van de elektrische auto's wordt nog steeds zakelijk gereden. Maar door de aankoopsubsidie, die in 2020 werd ingevoerd, groeit het aantal particulieren dat elektrisch rijdt. Van de geregistreerde nieuwe elektrische auto's was afgelopen jaar 21 procent particulier.

Er zijn twee redenen voor het toenemend aantal particulieren dat elektrisch rijdt, volgens de Bovag en Rai Vereniging. Ten eerste heeft de aankoopsubsidie effect. En ten tweede neemt het aantal relatief betaalbare elektrische auto's toe. Mogelijk een derde reden zou kunnen zijn dat de acceptatie van elektrisch rijden onder consumenten toeneemt. Het begint gewoon te worden en is niet meer 'eng'.

Gemiddelde prijs elektrische auto blijft dalen

De gemiddelde prijs van een EV lag in 2016 op bijna 80.000 euro. Vorig jaar was dat gezakt naar gemiddeld 51.000 euro, wat nog steeds een flinke hoeveelheid geld is, natuurlijk. De komende jaren zal het segment van de 'betaalbare' elektrische auto's echter alleen maar groter worden. In 2021 waren de bestverkochte EV's in Nederland de Skoda Enyaq iV (vanaf 42.690 euro), Kia e-Niro (vanaf 35.995 euro) en Volkswagen ID.4 (vanaf 45.190 euro).

Subsidiepot voor 2022 is nog steeds gevuld

Sinds 3 januari kunnen particulieren weer gebruikmaken van een aankoopsubsidie (de pot is nog steeds voor ongeveer de helft vol). Als gevolg hiervan steeg het aandeel particuliere registraties van elektrische auto's in januari en februari naar 56 procent. In totaal werden in de eerste twee maanden 6741 nieuwe EV's geregistreerd. Dat is maar liefst 183 procent meer dan in 2021, toen dat aantal op 2375 lag.

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Deze Toyota Corolla maakt je blij, maar ook boos

Deze Toyota Corolla maakt je blij, maar ook boos

Autonieuws
Porsche in zwaar weer, maar dat is niet alleen de schuld van de EV's

Porsche in zwaar weer, maar dat is niet alleen de schuld van de EV's

Autonieuws
Zo wil Hyundai jou verleiden om de Ioniq 6 een tweede kans te geven

Zo wil Hyundai jou verleiden om de Ioniq 6 een tweede kans te geven

Autonieuws
Ontdek meer