Producenten van elektrische auto’s zitten in een lastig parket. De verkoopcijfers van EV’s vallen tegen - mede doordat ze nog altijd duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Tegelijkertijd worden de marges van merken steeds kleiner omdat de fabrikanten haast wel mee moeten doen met de prijsoorlog die Tesla vorig jaar startte. De situatie is ook Stellantis-CEO Carlos Tavares opgevallen. Hij besprak volgens een bericht van Automotive News de moeilijkheden waar EV-producenten in zitten.
Productiekosten moeten omlaag
Volgens Tavares moeten de prijzen van elektrische auto’s zo snel mogelijk omlaag, want alleen dan worden ze interessant voor mensen uit de middenklasse. Dit is volgens de topman van Stellantis alleen mogelijk door de productiekosten naar beneden te halen. Hij wees naar de nieuwe Citroën ë-C3 als goed voorbeeld. Tavares noemde de ë-C3 de ‘eerste betaalbare Europese EV’.
De lagere productiekosten van het Franse suv'tje zijn te danken aan het nieuwe Smart Car-platform. Ook de recent aangekondigde samenwerking met het Chinese Leapmotor draagt bij aan de kostenverlaging. Tavares gaf aan dat Stellantis door de samenwerking de benodigde materialen 30 procent goedkoper kan inkopen.
Zwarte cijfers
Door de lagere productiekosten kan Citroën de ë-C3 voor een voordelige prijs aanbieden, maar maakt het merk tegelijkertijd ook winst. Volgens Tavares schrijft Stellantis zowel voor auto’s met een verbrandingsmotor als elektrische auto’s zwarte cijfers. Daar voegt de directeur aan toe dat de marges op EV’s die van auto’s met een verbrandingsmotor benaderen.
Tavares ziet de toekomst somber in voor autoproducenten die niet hetzelfde voor elkaar krijgen: “De merken die EV’s niet winstgevend kunnen maken, zullen zeer binnenkort in grote problemen komen.”
Bij Stellantis verloopt de omslag naar elektrisch dus behoorlijk voorspoedig. Het moederbedrijf van merken als Peugeot, Opel en Citroën wil volgens het ‘Dare Forward-plan’ vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische modellen aanbieden in Europa. In de Verenigde Staten moet de helft van de verkopen tegen die tijd elektrisch zijn.