Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Smart #3 (2023): deze ontplofte Smart lijkt wel een Porsche

Dat de Smart #3 (vooral vanbinnen) op een Mercedes lijkt, is logisch. Maar de grootste Smart aller tijden heeft ook wel iets van een Porsche Cayenne.

Smart noemt de #3 zijn allereerste Sports Utility Coupe. Dit klinkt als een zelfbedachte term van het marketingteam, maar eigenlijk is het gewoon een suv-coupé. Hij lijkt op de #1, maar dan met rondere vormen een aflopende daklijn. Met de kleine stadsautootjes hebben de nieuwe Smarts onder Chinese knoet niets meer te maken.

Beduidend groter dan de #1

De Smart #3 is beduidend groter dan de Smart #1, die op zijn beurt de oude Fortwo en Forfour al deed verbleken. De 4,4 meter lange nieuwkomer is 13 centimeter langer dan de #1 en de wielbasis is opgerekt met 4 centimeter tot 2,79 meter. Wel is de #3 door zijn coupé-vorm 8 centimeter lager dan de #1.

Net als de #1 is ook de Smart #3 (2023) gebaseerd op het Sustainable Experience Architecture (SEA)-platform, dat ook door onder meer Lotus, Polestar en Volvo wordt gebruikt. Ze hebben dan ook hetzelfde moederconcern: het machtige Geely uit China. Al is Smart ook voor de helft Duits. De rollen zijn als volgt verdeeld: Mercedes ontwerpt de auto's, Geely bouwt ze. En stiekem lijken ze in Stuttgart ook gekeken te hebben naar dat andere Zuid-Duitse merk...

In het interieur zien we een prominent 12,3-inch multimediascherm. Ook spotten we de invloed die Mercedes heeft op het design terug in de drie ronde ventilatieroosters onder het centrale aanraakscherm.

Ook technisch identiek aan #1

Over de grootte van het accupakket, de actieradius en de laadsnelheid zwijgt Smart nog. Maar als het onderstel hetzelfde is als dat van de #1, zal ook op dit gebied alles identiek zijn. En dus krijgt de suv-coupé een accupakket van 66 kWh, met een geschatte WLTP-actieradius van ruim 400 kilometer en een maximale laadsnelheid van 150 kW.

Het instapmodel van de #3 wordt een achterwielaandrijver wordt met 272 pk. Ook komt er een versie met vierwielaandrijving, die naar verwachting 428 pk zal hebben. De topversie wordt door Brabus onder handen gekomen.

Smart #3 prijs

De Smart #3 debuteert in september op de Internationale Automobil-Ausstellung in München, maar komt pas begin volgend jaar naar Nederland. De prijzen liggen vermoedelijk hoger dan die van de Smart #1, die te koop is vanaf 41.395 euro.

smart-3-2023-1

smart-3-2023-3

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

deze-smaakmakers-van-audi-keren-in-2025-niet-terug-2024-01

Deze smaakmakers van Audi keren in 2025 niet terug

Autonieuws
Dit Chinese merk gaat EV's met 1500 km range naar Nederland halen

Dit Chinese merk gaat EV's met 1500 km range naar Nederland halen

Autonieuws
Elektrische Mercedes CLA (2025) komt het verst als je 209 km/h rijdt

Elektrische Mercedes CLA (2025) komt het verst als je 209 km/h rijdt

Autonieuws
Ontdek meer