"In het verleden hebben we te veel tijd verspild met het kijken naar elkaar", zegt Thomas Schaefer, hoofd van de Volkswagen Group-volumemerken, tegen Automotive News. "De concurrentie komt van buiten het concern, niet van binnen." Hij bedoelt daarmee dat Seat, Skoda en Volkswagen binnen de groep nog te veel hun eigen weg gaan om zich van elkaar te proberen te onderscheiden. Dat moet anders.
Seat, Skoda en Volkswagen moeten nóg meer componenten delen
Wij denken allemaal dat de modellen van Seat, Skoda en Volkswagen een pot nat zijn, ze staan immers op dezelfde platforms en delen veel techniek. Maar de Volkswagen Group vindt dat ze toch nog te verschillend van elkaar zijn. In de nabije toekomst gaat de auto's meer en meer onderdelen en fabrieken delen. VW moet veel efficiënter gaan produceren om de winstmarge op te krikken, zo vindt Schaefer, en om het hoofd te bieden aan het opkomende Stellantis-concern.
Modellen krijgen wel een eigener design, zegt Volkswagen Group
Maar wat wordt dan het onderscheid tussen Seat, Skoda en Volkswagen? Een eigen design, aldus de topman. De auto's van de drie merken krijgen een duidelijkere merkidentiteit mee. Dat ze onderhuids dan vrijwel allemaal hetzelfde zijn, daar moet de klant maar mee leven. We kunnen ons overigens voorstellen dat de meeste Seat-, Skoda- of Volkswagen-kopers niet eens weten dat de drie merken aan elkaar gebonden zijn.