De nieuwe regels van het CBR zijn per 1 januari 2024 ingegaan. Voordat je voor het praktijkexamen daadwerkelijk de weg opgaat, moest je al vragen beantwoorden over bijvoorbeeld de banden en het oliepeil. Daar komen nu vragen over rijhulpsystemen (ADAS) bij. Dan moet je denken aan parkeersensoren en verkeersbordherkenning, maar ook aan lane assist, een systeem dat ervoor zorgt dat de auto in het midden van de rijbaan blijft.
"Je moet iets weten van het voertuig waarin je rijdt. En ook deze nieuwe ontwikkelingen nemen we dus mee", zegt Anton Hols van CBR Vakopleidingen. De rijopleiders zijn hierover inmiddels geïnformeerd door het CBR.
Rijexamen 2024 in een oudere auto
Dat je moet weten wat rijhulpsystemen doen, betekent niet dat de auto waarin je afrijdt ze ook moet hebben. Je mag dus gewoon afrijden in een auto zonder de genoemde parkeersensoren, lane assist en verkeersbordenherkenning. Zolang je maar wel weet wat dergelijke systemen doen.
"Maar er zitten al meer rijhulpsystemen op oudere auto’s dan mensen soms beseffen", zegt Hols. "Bijna alle auto’s hebben cruisecontrol, parkeersensoren en navigatie. Ook dat zijn systemen die ooit nieuw waren, maar nu standaard bij een auto horen."
Rijhulpsystemen in juli 2024 verplicht
Vanwege EU-regelgeving zijn bepaalde rijhulpsystemen verplicht op alle nieuwe automodellen die na juli 2022 op de markt zijn gekomen. Vanaf juli 2024 gelden deze ook als je een nieuw model koopt dat al voor die datum op de markt gebracht is. Het gaat om onder meer de volgende rijhulpsystemen:
Rijbaanassistentie (lane assist)
Autonoom noodremsysteem
Noodremwaarschuwing
Vermoeidheidsherkenning
Achteruitrijcamera of -sensoren
Intelligente snelheidsassistentie
Datarecorder (bewaart relevante gegevens tijdens een ongeval)
Als je je net als wij soms ergert aan al die bemoeizuchtige en abrupt reagerende assistenten, mag je ze tijdens het rijexamen uitzetten. Maar je moet de rijexaminator wel kunnen vertellen wat het systeem doet en hoe je het activeert.