Als de Renault Scenic in 2024 op de markt komt, richt hij zijn pijlen op auto’s als de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4. Technisch is de Scenic voor het overgrote deel identiek aan de Megane E-Tech. Hij heeft wel een andere ontwerper; de Scenic is door Gilles Vidal getekend, die sinds 2020 bij Renault in dienst is. De elektrische Scenic is meteen het visitekaartje voor het ontwerp van komende Renault-modellen.
Volledig elektrische suv
Er komen twee versies op de markt, een met 170 pk (standard range) en een met 220 pk(high range). In het tweede geval krijg je een indrukwekkende actieradius van 620 kilometer, de standard range houdt het bij 420 kilometer voor gezien. Ook de batterij verschilt: de standaardversie heeft 60 kWh, terwijl de high range over een exemplaar met 87 kWh beschikt. Snelladen kan met 130 respectievelijk 150 kW.
Renault Scenic: tot 1670 liter bagageruimte
Een oude troefkaart van de Scenic is dat hij veel ruimte biedt, ondanks vrij compacte buitenmaten. De nieuwe Scenic E-Tech electric is 4,47 m lang, 1,86 m breed en 1,57 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,79 m. Dat is 10 cm meer dan de Renault Megane E-Tech. De bagageruimte bedraagt 545 liter en is uit te breiden tot 1670 liter als je de achterbank neerklapt. Verder zijn er – zoals het een Scenic betaamt - opbergruimtes door het hele interieur, die bij elkaar goed zijn voor 38,7 liter. De elektrische suv staat op 19- of 20-inch wielen.
Het uitgebreide infotainment draait op Android Automotive OS 12. Via Google Play kun je kiezen uit meer dan 50 apps, waaronder uiteraard Apple Carplay en Android Auto. Het instrumentarium meet 12,3-inch terwijl het rechtopstaande centrale scherm 12-inch groot is.
De Renault Scenic E-Tech electric is leverbaar in zes carrosseriekleuren:
rouge flamme
bleu nocturne
noir étoilé
gris schiste metallic
blanc glacier
gris schiste satin (exclusief voor de uitvoering Esprit Alpine)
Leren bekleding? Vergeet het maar
Afhankelijk van de uitvoering is een two-tone lak mogelijk, waarbij het dak en de dakstijlen zijn uitgevoerd in noir étoilé of gris schiste metallic in combinatie met een andere carrosseriekleur. Leren bekleding is niet mogelijk vanwege het niet-duurzame karakter hiervan. Renault zegt dat leer het tegen 2025 volledig uit het leveringsprogramma verdwijnt.
Geen leder past helemaal bij het duurzame karakter dat Renault de nieuwe Scenic toedicht. Voor de stoelbekleding gebruikt Renault gerecyclede vezels. Het materiaal biedt volgens Renault een vergelijkbare kwaliteit en beleving als echt leer, zegt Renault. De kaartenvakken bestaan voor 45 procent uit gerecyclede vezels en de vloermatten uit 54 procent gerecyclede plastic flessen.