Wat krijg je als je twee populistische partijen in een kabinet zet? Het is niet het begin van een mop, maar de Nederlandse realiteit. PVV en BBB zijn samen met NSC plotseling tegen rekeningrijden. De VVD is nog wel voor.
De beslissing heeft grote gevolgen. Het wordt lastiger om de klimaatdoelen te halen (maar daar zullen beide partijen niet wakker van liggen) en de Schatkist loopt miljarden mis.
Wegenbelasting 2024
Momenteel betalen automobilisten een vast bedrag per jaar aan motorrijtuigenbelasting (mrb). De hoogte van het bedrag is gebaseerd op het gewicht van de auto, de brandstofsoort en de provincie waarin de eigenaar woont. Een automobilist die veel rijdt, betaalt evenveel wegenbelasting als een automobilist die weinig rijdt.
Elektrische auto's zijn nog vrijgesteld van mrb, maar dat gaat vanaf 2025 veranderen. Al is niet duidelijk hoe.
Rekeningrijden 2030: dit was het idee
Rekeningrijden zou de lasten evenwichtiger en rechtvaardiger verdelen. Als automobilist betaal je niet meer voor het hebben van een auto, maar voor het gebruik ervan. De wegenbelasting wordt geheven op basis van het aantal kilometers dat je rijdt. Het maakt niet uit waar of wanneer je die rijdt.
Mensen die veel rijden zouden meer gaan betalen dan mensen die weinig rijden. Betalen naar gebruik had bovendien een bijdrage moeten leveren aan twee doelstellingen in het oude coalitieakkoord: het op peil houden van de belastinginkomsten en het verlagen van de CO2-uitstoot van alle auto's in Nederland.