Dat concludeert ElaadNL, een kennis- en innovatiecentrum dat zich bezighoudt met het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Volgens de onderzoekers van ElaadNL zal het afbouwen van stimuleringsmaatregelen en onzekerheid over het nieuwe beleid in Nederland de groei van elektrische auto's op korte termijn vertragen. Daar staat tegenover dat de Europese regels op een elektrische toekomst wijzen. Uiteindelijk lijkt de overstap op EV's dan ook onvermijdelijk.
Met de komst van steeds meer betaalbare modellen tussen 2024 en 2027 en de dalende batterijprijzen, zullen elektrische auto's in 2030 op kostengebied kunnen concurreren met brandstofmodellen. Tegelijkertijd beschouwt ElaadNL – anders dan een paar jaar geleden - de rol van waterstof voor personenauto’s als verwaarloosbaar. Ook dat zal er volgens ElaadNL aan toe bijdragen dat de markt voor batterij-elektrische auto's sneller zal groeien dan eerder voorspeld.
Op weg naar 10 miljoen elektrische auto's
De nieuwste verwachting van Elaad bevat drie groeiscenario’s voor het elektrische wagenpark, variërend van laag tot hoog. Deze scenario's voorspellen verschillende jaren waarin het wagenpark er alleen volledig elektrische auto's bij krijgt, variërend van 2027 tot 2035, en wanneer het volledig geëlektrificeerd zal zijn, variërend van 2041 tot 2049.
Hoe dan ook zullen er volgens Elaad in 2044 zo’n 10 miljoen batterij-elektrische auto’s in Nederland rondrijden. En dat terwijl er van de 9,4 miljoen auto's die op dit moment in Nederland geregistreerd staan, volgens het CBS nog maar 511.000 (6 procent) volledig elektrisch zijn.
Kan het stroomnet zoveel elektrische auto's wel aan?
Die enorme toename leidt onmiskenbaar tot een nog grotere impact op het energiesysteem. Om voor iedereen inzichtelijk te maken hoe groot die impact wordt, ontwikkelt ElaadNL een interactief dashboard. Daarop kan iedereen zien hoe het ervoor staat in zijn eigen gemeente of wijk.
Slim laden, oftewel netbewust laden, wordt gezien als een oplossing om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen. Door het laden voornamelijk buiten de piekuren (17.00-23.00 uur) te laten plaatsvinden, kunnen de piekbelastingen worden verminderd, wat cruciaal is voor een stabiele energievoorziening.
Kortom, straks bij thuiskomst niet allemaal je EV direct aan de stekker hangen, maar pas na elf uur ’s avonds. En dan maar hopen dat jouw auto en laadpaal ervoor zorgen dat je de volgende ochtend weer met een volle accu kunt vertrekken.