Het Autopilot-systeem van Tesla is al langer controversieel. De naam is misleidend heeft een Duitse rechter bepaald en geeft mensen het gevoel dat de combinatie van semi-autonome rijassistenten meer kan dan hij eigenlijk kan. In de afgelopen jaren zijn er meerdere gevallen geweest van idiote Tesla-bezitters die tijdens het rijden op Autopilot in slaap zijn gevallen of naar de achterbank zijn verhuisd.
Amerikaanse overheid te laks in reguleren Tesla Autopilot
De Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) onderzoekt meer dan 800.000 Tesla's, gebouwd van 2014 tot nu. In 2017 deed de NHTSA ook al onderzoek naar de veiligheid van Tesla Autopilot. Toen besloot de organisatie geen actie te ondernemen. De National Transportation Safety Board (NTSB) - de Amerikaanse Onderzoeksraad voor Veiligheid - was het oneens met die beslissing en beschuldigde de NHTSA van een lakse houding.
Er moeten regels komen om misbruik Tesla Autopilot te voorkomen
De NTSB vindt dat er regels moeten komen om misbruik van semi-autonome rijassistenten te voorkomen. Dat Tesla-rijders het Autopilot-systeem gebruiken om een tukje te doen of als excuus om niet te hoeven opletten, moet niet mogelijk zijn. Daarbij is Autopilot gewoon niet goed genoeg. De zestien ongelukken waarbij een Tesla op Autopilot inreed op een ambulance of politieauto vonden allemaal 's nachts plaats, in een situatie waarin het systeem mogelijk verwart raakte door flitsende lichten.
Tesla-rijders hadden stilstaande voertuigen al 8 seconden in beeld
Bovendien ontdekte de NHTSA dat de stilstaande voertuigen gemiddeld al 8 seconden lang voor de bestuurders zichtbaar waren. Echter, in alle gevallen probeerden de Tesla-rijders pas in de laatste 2 seconden in te grijpen, wat erop zou duiden dat ze niet zaten op te letten, maar op Autopilot vertrouwden. De NHTSA heeft gisteren aangekondigd zijn onderzoek uit te breiden en zint op mogelijke verplichte aanpassingen door Tesla aan het Autopilot-systeem.