De Volkswagen Group blijft zijn MEB-platform verbeteren, zei verkoopdirecteur Silke Bagschik deze week op de UBS Paris Electric Day. Het platform wordt nu gebruikt voor de Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq en Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz. Ze komen tussen de 350 en 550 kilometer ver op een volle batterij. Aan de snellader komt de teller niet verder dan 135 kW. Ter vergelijking: in de klasse van de ID.4 zijn de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 de snellaadkampioenen met respectievelijk 225 en 240 kW.
Volkswagen verhoogt de laadsnelheid van ID.-modellen naar 200 kW
Volkswagen heeft het MEB-platform zo ontwikkeld dat het relatief eenvoudig aangepast kan worden aan verbeteringen in batterij- en laadtechniek. Binnenkort al zegt het concern met elektrische auto's te komen die een WLTP-range van 700 kilometer halen. Daarbij krijgt de maximale laadsnelheid ook een boost. Voor de meeste EV-rijders is 135 kW waarschijnlijk wel voldoende, maar als je veel langere afstanden aflegt, zul je de beloofde 200 kW ongetwijfeld weten te waarderen. Binnen VW zijn er twee modellen die daar nu al overheen gaan: de Audi E-Tron GT en Porsche Taycan, met maar liefst 270 kW.
Elektrische Passat-achtige en betaalbare VW ID. Life op de agenda
Het eerstvolgende Volkswagen ID.-model dat op de markt verschijnt - de ID. Buzz - heeft de verbeteringen nog niet. De elektrische personenbus (en bestelwagen) komt na de zomer en zal vast harten stelen met zijn retrofuturistische Volkswagen T1-uiterlijk. Daarna introduceert Volkswagen een elektrische Passat-achtige (de twee ID. Vizzion-studiemodellen waren er een voorbode van), die wél al verder komt en sneller kan laden. Verder ziet Volkswagen nog plek onder de ID.3 voor een betaalbaardere EV. Het studiemodel daarvoor heet ID. Life.