Tot voor kort was rijden in een zwaardere elektrische bestelbus met een simpel B-rijbewijs een grijs gebied. Met dit ‘basis-rijbewijs’ mag je namelijk een voertuig tot maximaal 3500 kilo besturen, een gewichtslimiet waar volgeladen elektrische bestelbussen vrij snel overheen gaan. Nu is er door het Europese Parlement een uitzondering uitgesproken, waardoor bestuurders achter het stuur van een elektrische bestelbus tot maximaal 4250 kilo mogen stappen.
Met deze uitzondering neemt de EU alle onduidelijkheid weg en maakt het de weg vrij voor ondernemers om de overstap te maken naar een elektrische bestelbus. Steeds meer bedrijven zijn genoodzaakt hiervoor te kiezen om hun werk in steden te blijven uitvoeren.
Rijbewijs op je 17e zonder begeleiding
Een ander voorstel dat is goedgekeurd zegt dat 17-jarigen hun rijbewijs B én BE kunnen halen en zelfstandig mogen rijden, zonder de noodzaak van een begeleider. Tot voor kort moest er met bestuurders die hun achttiende verjaardag nog niet hadden gevierd, altijd een begeleider met een begeleiderspas meeliften. De BEP: Begeleider En Pas.
Ook kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun vrachtwagenrijbewijs halen. Hierbij is het wél verplicht om een begeleider mee te nemen tijdens het rijden. Volgens VVD’er Caroline Nagtegaal - actief binnen de Europese Unie - kan het verlagen van de minimumleeftijd bijdragen om de ‘nijpende chauffeurstekorten’ te verminderen.
Overigens is het nog niet 100% zeker dat de voorstellen daadwerkelijk worden ingevoerd. De EU heeft de plannen weliswaar goedgekeurd, maar de individuele lidstaten moeten nog vóór stemmen.
Medische keuring rijbewijs van de baan
Tot slot heeft het Europese Parlement tegen het controversiële voorstel gestemd om bij elke rijbewijsvernieuwing een verplichte medische keuring uit te voeren. De administratieve rompslomp die dit zou opleveren, was het grootste argument om tegen dit voorstel te stemmen. Momenteel moet je elke 10 jaar je rijbewijs verlengen, en ondergaan alleen bestuurders boven de 75 jaar een medische keuring.