Nadat in april 2023 al een blauwe elektrische Mini werd gespot in Los Angeles, zijn nu eindelijk de officiële beelden van de Mini Electric vrijgegeven. We zien het herkenbare Mini-silhouet. De koplampen hebben de bekende ovale vorm maar herbergen twee nieuwe horizontale lichtunits. De voorkant oogt verder wat gladder en minder agressief.
Aan de achterkant spotten we een grotere verandering. De achterlichten zijn een stuk kleiner en driehoekig van vorm. Wel zien we de bekende Union Jack terugkomen. De lichten zijn verbonden door een zwarte balk, waarop geheel volgens de mode de modelnaam uitgeschreven staat. Uiteraard ontbreekt de uitlaatpijp bij deze EV.
Grotere actieradius elektrische Mini
Het belangrijkste minpunt van de oude elektrische Mini is aangepakt. De nieuwe instapper, de Cooper E (184 pk, 290 Nm), heeft nu een accupakket van 40 kWh. Eerder moest de Mini Electric het nog doen met 32,6 kWh, waarvan maar 28,9 kWh bruikbaar was. De nieuwe Mini Cooper komt dan ook een stuk verder dan de door ons met de oude gemeten 203 kilometer. Nu haal je 305 kilometer. De sprint van 0 naar 100 klaart de Mini Cooper E in 7,3 seconden.
Nog verder kom je met de elektrische Mini Cooper SE. Deze wordt geleverd met een accupakket van 54 kWh. Dat brengt de actieradius eindelijk in lijn met de norm der dingen in de autowereld: 402 kilometer. De elektromotor van deze topversie heeft een vermogen van 218 pk en een koppel van 330 Nm. Dat levert een 0-100 km/h-tijd op van 6,7 seconden.
Op een ander onderdeel blijft de elektrische Mini nog achter. Snelladen kan nu met 75 kW (Mini Cooper E) of 95 kW (mini Cooper SE). Minimaal 100 kW is eigenlijk de norm.
Samenwerking BMW en Great Wall
De Mini Cooper staat op een volledig nieuw platform dat is ontwikkeld door BMW in samenwerking met het Chinese Great Wall. In november 2023 start de productie, maar we verwachten niet dat de nieuwe elektrische Mini al in 2023 in Nederland en België in de showroom staat.