Ga naar hoofdinhoud

Niemand wil meer een mpv! En dat kost de Citroën C4 Spacetourer de kop ...

In de jaren negentig was je met een mpv helemaal het mannetje. Citroën deed toen uitstekende zaken met de grote Evasion en de compactere Xsara Picasso, die zou evolueren tot de Citroën C4 Picasso en C4 Spacetourer. Maar helaas, het koperspubliek blieft geen mpv's meer.

De suv is de carrosserievorm du jour en drukt de oude 'personenbus' zonder pardon naar de zijlijn. Citroën had nog een people carrier in zijn assortiment, maar stopt er nu definitief mee. De Citroën C4 Spacetourer is dood.

Dat Citroën met de productie van mpv's stopt, is niet helemaal waar, natuurlijk. Feitelijk kun je de Citroën e-Berlingo en e-Spacetourer - twee van bestelbusjes afgeleide personenauto's - ook onder die categorie scharen. Maar de meeste Citroën-kopers met behoefte aan ruimte, zullen uitwijken naar de C5 Aircross (een suv) en de C5 X (een combinatie tussen sedan, stationwagon en suv).

Stop Citroën C4 Spacetourer maakt einde aan dertig jaar mpv's

Met het verscheiden van de C4 Spacetourer komt er bij Citroën een einde aan dertig jaar mpv's. Het Franse merk heeft bijna 4,5 miljoen exemplaren verkocht van de Evasion (1994 - 2002), Xsara Picasso (1999 - 2012), C8 (2002 - 2014), C4 Picasso (2006 - 2013), C3 Picasso (2009 - 2017) en C4 Picasso / Spacetourer (2013 - 2020). Citroën was zeker niet het eerste merk met een mpv. Die eer gaat in Europa naar Renault, dat in 1984 de Espace lanceerde.

citroen-grand-c4-spacetourer-2022-17-2

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Deze Toyota Corolla maakt je blij, maar ook boos

Deze Toyota Corolla maakt je blij, maar ook boos

Autonieuws
Porsche in zwaar weer, maar dat is niet alleen de schuld van de EV's

Porsche in zwaar weer, maar dat is niet alleen de schuld van de EV's

Autonieuws
Zo wil Hyundai jou verleiden om de Ioniq 6 een tweede kans te geven

Zo wil Hyundai jou verleiden om de Ioniq 6 een tweede kans te geven

Autonieuws
Ontdek meer