‘Fit for 55’ is niet bedoeld om luie 55-plussers van de bank te krijgen. Daarvoor hebben we Nederland in Beweging al (zonder Olga Commandeur). De enigszins verwarrende naam is voor de EU-plannen om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen in vergelijking met 1990. Europa wil dat het opladen van je elektrische auto net zo makkelijk wordt als een tankbeurt voor je auto op benzine of diesel.
Al in 2025 Europees laadpalen-netwerk
Die plannen waren er al, maar zijn nu definitief goedgekeurd. En dat heeft grote (positieve) gevolgen, bijvoorbeeld voor mensen die met een elektrische auto op vakantie willen. Misschien wel het belangrijkste Fit for 55-nieuws is dat op de doorgaande Europese wegen elke 60 kilometer een laadstation voor elektrische auto’s komt te staan. En niet ergens in een verre toekomst, maar al in 2025. Bovendien moten de stations met minstens 150 kW kunnen laden.
Elektrisch laden in het buitenland: betalen
Het blijft niet bij het plaatsen van de laadpalen; een eis van de Europese Unie is dat je gewoon kunt betalen met je pinpas, of contactloos. Zo ben je ook af van het gedoe met pasjes: EV-rijders moeten nu nog over meerdere passen beschikken om bij alle verschillende aanbieders van de laadpalen te kunnen ‘tanken’. De tweede EU-eis is dat ook de stroomprijs helder moet worden weergegeven, net als bij tankstations.
Waterstof tanken om de 200 kilometer
Fit for 55 behelst veel meer; het is een plan om de hele transportsector groener te maken. Ook vrachtwagens, schepen en vliegtuigen dus. Zo kun je vanaf 2030 op alle doorgaande Europese wegen om de 200 kilometer waterstof tanken. De EU hoopt dat transportbedrijven dankzij de verbeterde infrastructuur eerder zullen overstappen op waterstof. Het definitieve plan is overigens minder ambitieus dan eerdere voorstellen; daar werd gesproken over een afstand van 100 kilometer, en al vanaf 2028. Ook havens en vliegvelden worden ingericht voor elektrificatie van schepen en vliegtuigen.