Koji Sato wil met het stappenplan de achterstand die Toyota heeft opgelopen op de EV-markt inlopen. Volgens de kersverse CEO - die op 1 april het stokje overnam van Akio Toyoda - gaat Toyota het helemaal anders aanpakken.
Sato gaf in februari op een persconferentie al aan dat een EV-offensief van Toyota op handen was. Dit volgde na een storm van kritiek, toen het automerk communiceerde zich te willen blijven focussen op hybrides en plug-in hybrides.
Stap 1: De lancering van bZ-modellen
De eerste stap werd al gezet vóór het aantreden van Sato. De bZ-modellen staan op het veelgebruikte TNGA-platform, dat Toyota gemodificeerd heeft voor elektrische modellen. De Toyota bZ4X mocht het spits afbijten. Volgens de eerste berichten is de elektrische suv geen doorslaand succes, maar volgens Sato gaan er snel enkele veranderingen en verbeteringen aankomen die de auto drastisch moeten verbeteren.
Na de bZ4X werd ook de veelbelovende bZ3 gepresenteerd. Wij zagen de betaalbare elektrische sedan wel zitten, maar China kreeg de primeur. Misschien vind je het leuk om te weten dat de eerste exemplaren deze week zijn uitgeleverd aan Chinese klanten.
Als je nu denkt: hopelijk zijn wij hierna aan de beurt. Helaas. Op de Shanghai Auto Show introduceerde Toyota met de bZ Sport Crossover en de bZ FlexSpace nog twee interessante conceptauto’s ... voor China.
Stap 2: Integratie van nieuw software-systeem
Stap 2 moet rond 2026 plaatsvinden. Toyota wil tegen die tijd een nieuw software-systeem integreren en implementeren in zijn nieuwe modellen. Dit systeem wordt ontwikkeld door Woven, de softwaretak van Toyota. Het heet ‘Arene automotive’ en moet gekoppeld worden aan het verbeterde TNGA-platform (Toyota's moderne en multi-inzetbare onderstel). Sato ziet dit als een grote stap om de EV’s van het merk te verbeteren.
Stap 3: Komst van dedicated EV-platform als hoogtepunt
Het hoogtepunt van het stappenplan moet volgens Sato de derde en laatste stap worden. Er moet een nieuw dedicated EV-platform komen dat ruimte, prestaties en efficiëntie maximaliseert. Gekoppeld aan het vernieuwde Arene automotive software-systeem wil Toyota de markt bestormen met nieuwe elektrische voertuigen. Deze stap moet plaatsvinden in 2030. De EV-productie van de Japanners moet dan rond de 3,5 miljoen auto’s liggen.
Veel werk voor de boeg
Toyota heeft een hoop werk te verrichten als het zijn EV-ambities tot een succes wil maken. Voor autokopers als jij en ik is dit niet leuk om te horen, maar Toyota moet meer gaan verdienen aan zijn elektrische auto's. De marges zijn nu ongeveer 10 procent, terwijl Tesla ondanks de recente prijsverlagingen rond de 20 procent zit. Om dat te bereiken moet Toyota zijn EV-volume aanzienlijk vergroten.