Dat zegt Mercedes-topman Markus Schäfer in gesprek met het Britse Autocar. De baas van Mercedes' technologie-afdeling benadrukt dat de ontwikkelingen van de lithium-ion batterijen onverwacht zo hard gaan, dat ze op termijn even goed kunnen worden als de solid-state batterijen op het gebied van kosten en technische specificaties.
Nek-aan-nek
Lang werd gedacht dat de solid-state batterij met zijn hoge energiedichtheid voor een doorbraak zou zorgen in de EV-markt, maar Schäfer twijfelt daar dus aan. Volgens hem levert de 'batterij van de toekomst' vrijwel geen grote kosten- of energievoordelen meer, omdat de lithium-ion batterijen enorm zijn verbeterd.
Een ander groot voordeel van solid-state batterijen is hun veiligheid, omdat ze geen brandbaar vloeibaar elektrolyt bevatten. Volgens Schäfer worden lithium-ion accu’s echter ook steeds veiliger door nieuwe ontwikkelingen. Hij voorziet dan ook een nek-aan-nek-race tussen beide accutechnieken, zonder een duidelijke favoriet.
Lijnrecht tegenover Toyota
Schäfer vergelijkt de optimistische geluiden over het uitrollen van solid-state accu’s met de voorspellingen van autonoom rijden. Ook die techniek leek voor een doorbraak te gaan zorgen, maar stuitte gaandeweg op verschillende problemen.
De mening van de Mercedes-topman staat haaks op de toekomstplannen van bijvoorbeeld Toyota. De Japanners geloven dat solid-state accu’s wel voor een grote doorbraak gaat zorgen - vooral op het gebied van actieradius.