Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes ziet solid-state batterij niet langer als de heilige graal

Volgens Mercedes is de ontwikkeling van de lithium-ion accu zo vergevorderd dat de solid-state batterij niet meer nodig is om de elektrische auto van de toekomst te bouwen.

Dat zegt Mercedes-topman Markus Schäfer in gesprek met het Britse Autocar. De baas van Mercedes' technologie-afdeling benadrukt dat de ontwikkelingen van de lithium-ion batterijen onverwacht zo hard gaan, dat ze op termijn even goed kunnen worden als de solid-state batterijen op het gebied van kosten en technische specificaties.

Nek-aan-nek

Lang werd gedacht dat de solid-state batterij met zijn hoge energiedichtheid voor een doorbraak zou zorgen in de EV-markt, maar Schäfer twijfelt daar dus aan. Volgens hem levert de 'batterij van de toekomst' vrijwel geen grote kosten- of energievoordelen meer, omdat de lithium-ion batterijen enorm zijn verbeterd.

Een ander groot voordeel van solid-state batterijen is hun veiligheid, omdat ze geen brandbaar vloeibaar elektrolyt bevatten. Volgens Schäfer worden lithium-ion accu’s echter ook steeds veiliger door nieuwe ontwikkelingen. Hij voorziet dan ook een nek-aan-nek-race tussen beide accutechnieken, zonder een duidelijke favoriet.

Lijnrecht tegenover Toyota

Schäfer vergelijkt de optimistische geluiden over het uitrollen van solid-state accu’s met de voorspellingen van autonoom rijden. Ook die techniek leek voor een doorbraak te gaan zorgen, maar stuitte gaandeweg op verschillende problemen.

De mening van de Mercedes-topman staat haaks op de toekomstplannen van bijvoorbeeld Toyota. De Japanners geloven dat solid-state accu’s wel voor een grote doorbraak gaat zorgen - vooral op het gebied van actieradius.

mercedes-solid-state-2024-2

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Zo bereikt de DS no.8 (2025) zijn indrukwekkende actieradius van 750 km

Autonieuws
 Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Dit maakt de Zeekr 7X (2025) het neusje van de zalm op EV-gebied

Autonieuws
92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

92 procent van EV-rijders wil niet terug naar benzineauto

Autonieuws
Ontdek meer