Dat meldt het Amerikaanse autoblad Car and Driver, dat zich baseert op bronnen binnen Mercedes. De V8-versies van de twee modellen zouden de huidige AMG-versies van de Mercedes-Benz C en Mercedes-Benz E niet vervangen, maar moeten een extra toevoeging worden aan het gamma.
Voldoen aan emissieregels
Er is echter één groot probleem voor de terugkeer van de befaamde 4 liter V8-motor van Mercedes: de emissieregels die gelden binnen de EU. Momenteel wordt de Euro 6-norm gehanteerd, maar in 2025 zal de nog strengere Euro 7-norm ingaan. De V8 moet dus worden gemodificeerd om te kunnen voldoen aan Euro 7.
De ontwikkelaars kunnen voor dit klusje inspiratie halen uit de Mercedes-Benz AMG GT63 S (831 pk en 843 Nm) en de Mercedes-Benz S63 AMG (791 pk en 802 Nm). In deze modellen wordt de V8 ingezet in combinatie met een elektromotor.
Daarbij moet de carrosserie van de C63 en E63 worden aangepakt om de grotere motor in te kunnen passen. Door al de benodigde aanpassingen worden de C63 en E63 mét V8 pas in 2026 verwacht.
Storm van kritiek
Momenteel heeft de Mercedes-Benz C63 AMG een plug-in hybride aandrijflijn met een viercilinder met turbo. En hoewel deze motorisering met 671 pk en 752 Nm koppel zelfs een stuk meer vermogen produceert dan de oude C63 met V8 (503 pk en 516 Nm) kreeg het merk uit Stuttgart toch te maken met een storm van kritiek.
Ook de keuze om in de aankomende E63 een zescilinder in plaats van een V8 te plaatsen kan op weinig sympathie rekenen van de Mercedes-fanbase. Het noopt Mercedes dus volgens de geruchten om de V8 toch terug te laten keren.