Mazda heeft de rotatiemotor al teruggebracht naar de showrooms in een hybride-versie van de compacte Mazda MX-30. Maar nu gaat de Japanse autobouwer vol inzetten op deze technologie. Zo borduurt Mazda voort op de in 2023 onthulde Mazda Iconic SP, een sportief studiemodel.
Ontwikkelingsafdeling rotatiemotoren aan het werk
Katsuhiro Moro, de CEO van Mazda, deed de aankondiging tijdens de onlangs gehouden Tokyo Auto Salon. Tijdens zijn toespraak suggereerde Moro dat de sportieve conceptcar met rotatiemotor – die zijn debuut maakte op de Tokyo Motor Show van 2023 – werkelijkheid kan worden: "Dankzij jullie aanmoediging lanceren we op 1 februari een ontwikkelingsafdeling voor rotatiemotoren om dichter bij deze droom te komen."
Opvolger Mazda RX-7 en RX-8 - maar dan anders
De Japanse topman klink dus nog een beetje vaag en dromerig, maar de fans van Mazda’s met rotatiemotor krijgen toch weer een sprankje hoop. Toch wordt de volgende generatie sportwagens met rotatiemotor totaal anders dan de iconische Mazda RX-7 en RX-8.
Want de Iconic SP-concept gebruikt de rotatiemotor niet om de wielen aan te drijven, maar als generator voor elektromotoren. Die laten op hun beurt de wielen draaien. Ongeveer zoals de Mazda MX-30 R-EV dat doet, dus. Om het dorstige karakter van de rotatiemotor een beetje te vergroenen, wil Mazda hem in de toekomstige sportwagen waarschijnlijk op (groene) waterstof laten draaien.
'Vergelijkbaar met Porsche 911'
Het studiemodel uit 2023 zou naar verluidt ongeveer 370 pk produceren en 1450 kg wegen. Klinkt niet verkeerd. De Mazda-topman schroomde zelfs niet om de Iconic SP met de Porsche 911 te vergelijken. We zeiden het al: het is een wat dromerig type, die meneer Moro.