Hoe zit het ook alweer met KGM? De afkorting staat voor KG Mobility. Deze mobiliteitstak is onderdeel van de KG Group, een reusachtig chemie- en staalbedrijf dat is gevestigd in Zuid-Korea. In 2022 slokte het SsangYong op, het eveneens Koreaanse automerk dat je wellicht nog kent van de Rexton en de Rodius die vaak tot lelijkste auto ooit is uitgeroepen. Google maar eens op afbeeldingen, maar wees gewaarschuwd.
SsangYong was maar wat blij met de overname. Daarvoor was het in Chinese en achtereenvolgens Indiase handen, en dat heeft het merk alleen maar ellende gebracht. SsangYong ging op een gegeven moment zelfs failliet. Het logo dat twee draken ('ssangyong') symboliseert, heeft KGM behouden, maar de naam is verdwenen.
Prijs elektrische KGM Torres
In oktober 2023 reden we al in een KGM Torres met een benzinemotor. Toen was al bekend dat alleen de elektrische KGM Torres EVX naar ons land zou komen. En nu is dus ook de prijs bekendgemaakt. Die bedraagt 41.250 euro en dat mag je gerust scherp noemen. De Tesla Model Y is een concurrent en die is er vanaf 43.990 euro. Met aanschafsubsidie kost de Torres EVX 38.300 euro.
Batterij van BYD
De KGM Torres EVX is uitgerust met een zogeheten 'blade batterij' van BYD. Die bevat geen kobalt en nikkel, grondstoffen die onder vuur liggen vanwege de omstreden ontginning. De batterij heeft een netto capaciteit van 73,4 kWh, goed voor een theoretische actieradius van 462 kilometer. Ter vergelijk: de instapper van de Model Y zet hier 57,5 kWh netto en 455 kilometer tegenover.
Snelladen kan de KGM Torres net als de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 met maximaal 350 kW. KGM claimt dat de batterij hiermee in 28 minuten weer vol zit. En evenals de Hyundai en de Kia biedt, de Torres de mogelijkheid om elektrische apparatuur op te laden ('vehicle-to-load').
Garantie batterij: 1 miljoen kilometer
De KGM Torres EVX heeft een vermogen van 207 pk. Het trekgewicht is vergelijkbaar met dat van de Model Y, 1600 kg voor de Tesla, 1500 kg voor de KGM. Wat ons tijdens de eerste test met de benzineversie opviel, is hoe ruim de Torres is. Op de achterbank zit je riant en de kofferbak is eveneens fors. De EVX biedt achter de tweede zitrij 839 liter. Klap je de leuning neer, dan kan er 1662 liter mee.
Om consumenten over de streep te trekken, geeft KGM een garantie van maar liefst 1 miljoen kilometers op de batterij, net als Lexus dat doet. Maar Lexus hanteert hierbij 15 jaar (welke het eerste bereikt wordt) als leeftijdsgrens, KGM houdt het bij 10 jaar. Op de rest van de auto zit 7 jaar (of 150.000 km) garantie. Vooralsnog telt KGM in Nederland vier dealers (in Alblasserdam, Bredevoort, Echt en Haaksbergen), maar dit zullen er op termijn meer worden.