Amsterdam pareerde de kritiek van de tegenstanders van 30 km/h. De gemeente verwacht 20 tot 30 procent minder ongelukken. De remweg is korter en het blikveld breder, zo beredeneren de beleidsmakers. In Duitsland speelt precies dezelfde discussie en is er zelfs een stad die in de overtreffende trap schiet van langzaam rijden. Frankfurt am Main pakt de zaken nog rigoureuzer aan. Het stadsbestuur kiest in delen van het centrum niet voor een snelheidslimiet van 30 km/h, maar van 20 km/h!
Niet overal in Frankfurt 20 km/h
Het is niet zo dat je nergens meer harder kunt rijden in het centrum van Frankfurt am Main, met ruim 764.000 inwoners de vijfde stad van Duitsland. In eerste instantie geldt de snelheidsbeperking van 20 km/h rondom de Messe, waar vroeger de IAA werd gehouden. En dan ook nog alleen de zijstraten. Om iedereen er langzaam aan te laten wennen, wordt het gebied geleidelijk uitgebreid. Maar heel radicaal durven de Duitsers toch niet te werk te gaan, op de hoofdwegen naar het centrum mag je gewoon 50 km/h rijden.
Niet meer gratis parkeren Frankfurt
Frankfurt gaat, behalve de snelheidslimiet van 20 km/h, nog meer doen om auto's uit het centrum te weren. Gratis parkeren is niet meer mogelijk en het aantal parkeervakken langs de weg wordt flink beperkt. Wil je toch met de auto naar de stad, dan moet je hem in een dure parkeergarage stallen. Voor taxi's en gehandicapten wordt een uitzondering gemaakt, net als voor laden en lossen. De ruimte die vrijkomt, wordt gebruikt voor fietspaden. Wethouder Wolfang Siefert (Groenen) liet op de website van het Duitse Auto Zeitung optekenen dat de auto tot nu toe te veel werd bevoordeeld en dat dit maar eens afgelopen moet zijn. Best gewaagd, in autoland Duitsland. Jij bent in elk geval gewaarschuwd als je naar de kerstmarkt in Frankfurt gaat!