Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Goedkope elektrische auto van Nio wordt duurder én handiger dan verwacht

Dat Nio met een goedkope elektrische auto gaat komen, wisten we al. Maar nu heeft een Nio-topman ons meer informatie gegeven over de EV. Over één detail zijn we zeer te spreken, terwijl een andere ons juist teleurstelt.

Nicolas Vincelot, de baas van Nio in Frankrijk, sprak tijdens een congres over de aankomende betaalbare EV van het merk. Hij vertelde eerst een aantal dingen die we al wisten: deze elektrische auto wordt speciaal voor Europa ontwikkeld omdat er hier meer vraag is naar compacte en betaalbare EV’s dan in China. En aangezien Nio vooral premium wil zijn, komt dit 'budgetmodel' onder een andere merknaam op de markt. Hiervoor hebben de Chinezen een submerk genaamd ‘Firefly’ bedacht.

Firefly kan swappen

Maar we hebben ook nieuwe dingen geleerd. Een heel belangrijk detail zelfs: de Firefly ondersteunt accuswappen. Hiermee heeft het submerk van Nio een heel belangrijke troef in handen in de concurrentiestrijd met Europese betaalbare EV’s zoals de Volkswagen ID.2, Citroën ë-C3 en de Renault 5. Waarom wachten bij een laadpaal als je ook kunt swappen?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de accuwisselstations die Nio nu in Nederland heeft, zijn naar verluidt niet geschikt voor de batterijen van de Firefly. Die zijn te klein - de afmetingen komen niet overeen met de grote accupakketten van Nio. De slimme koppen bij Nio werken vast aan een oplossing. De huidige wisselstations aanpassen? Geheel nieuwe stations naast de bestaande locaties bouwen?

Nio Firefly prijs en introductie

Vincelot stelt ons een beetje teleur met de verwachte prijs van de Firefly. Waar eerder werd gerept over een basisprijs van 25.000 euro, spreekt de Nio-topman nu zelf van een vanafprijs van om en nabij de 30.000 euro.

Dat maakt de Firefly een stuk duurder dan de Citroën ë-C3 (24.290 euro) en de Renault 5 (ca. 25.000 euro). Ook Volkswagen beloofde de prijs van de ID.2 rond de 25.000 euro te houden. De Firefly staat in de planning voor 2025, dus Nio heeft nog even de tijd om alles goed door te rekenen.

goedkope-elektrische-auto-van-nio-wordt-duurder-en-handiger-dan-verwacht-2024-02

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar één ergernis is hetzelfde

Cupra Terramar (2024) onderscheidt zich van Tiguan, maar er is één overeenkomst

Autonieuws
Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Hyundai's antwoord op EV-crisis: elektrische auto's met 800 km bereik en extra hybrides

Autonieuws
Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Waarom niemand jaloers hoeft te zijn op de nieuwe baas van Polestar

Autonieuws
Ontdek meer