Bij een auto met een verbrandingsmotor bepalen de toegepaste motoronderdelen wat er mogelijk is op het gebied van vermogen. Als je meer power wilt, moet je de ECU (het brein van de auto) herprogrammeren of je mouwen opstropen en andere onderdelen inbouwen.
Maar dan moet je nog steeds rekening houden met de rest van de aandrijflijn en het chassis - kunnen die alle krachten wel aan? Het opvoeren van je auto is dan ook niet zonder risico's en de automerken zelf ontmoedigen het.
Vermogen downloaden
Bij een elektrische auto werkt dit anders. Door een paar instellingen in de omvormer van een EV te veranderen, is het mogelijk om zonder technische aanpassingen meer vermogen vrij te geven, zij het met beperkingen. Deze upgrade wordt dan ook aangeboden door automerken als Tesla, Mercedes en Polestar, gewoon door middel van een over-the-air update. Zo kun je tegen betaling extra vermogen downloaden en je EV sneller maken zonder te sleutelen.
Hoe werkt het?
Dat werkt zo. Het vermogen van een elektrische auto wordt uitgedrukt in watt, maar dat getal zie je weinig omdat het wordt omgerekend naar paardenkrachten om het begrijpelijk te houden. Je berekent het vermogen (watt) door de spanning (volt) te vermenigvuldigen met de stroomsterkte (ampère). Door softwarematig de stroomsterkte bij een bepaald toerental iets op te schroeven, levert de elektromotor meer vermogen.
De gevaren
Dat het vermogen van elektrische auto's relatief eenvoudig kan worden opgekrikt, wil niet zeggen dat elke EV binnenkomt een miljoen pk's heeft. Er zijn grenzen en die worden vooral bepaald door de warmte die vrijkomt. Daar moet de techniek wel op berekend zijn.
Ook bepaalde onderdelen van de aandrijflijn kunnen voor problemen zorgen. Want dat de batterij vaak zonder problemen extra vermogen kan leveren, wil niet zeggen dat de stekkers en de kabels zwaar genoeg zijn.
Dat de mogelijkheden niet eindeloos zijn, ondervond bijvoorbeeld Ford. Exemplaren van de Ford Mustang Mach-E GT liepen recentelijk tegen problemen aan omdat eigenaren te veel vroegen van de aandrijflijn. De geprogrammeerde pk-limiet bleek te hoog, de Amerikanen hadden de maximale warmte niet op de juiste plek gemeten.