Elke scholier weet: als je het huiswerk van een ander overschrijft, moet je wel een paar dingen aanpassen. Daarom spreekt Hyundai ook niet van een Giga Press en van Giga Casting, zoals Tesla doet, maar van ‘hypercasting’. Dat is een compleet andere manier van spuitgieten met aluminium. Heus waar. Knipoog.
Drie grote onderdelen in plaats van 70 kleine
Hyundai heeft het patent voor hypercasting vorige maand ingediend bij het Amerikaanse patentbureau. Het nut van zo’n grote spuitgietpers is duidelijk: in plaats van tientallen kleine, afzonderlijke onderdelen te produceren die je vervolgens aan elkaar moet lassen, spuugt de enorme machine ze uit als één complete constructie.
Tesla gebruikt zijn Giga Press om het productieproces te versnellen en te vereenvoudigen. 70 losse onderdelen worden vervangen door drie grote. De kostenbesparing bedraagt ongeveer 30 procent. Om nog maar de zwijgen van de tijdsbesparing. Beide helpen om toekomstige elektrische Hyundai’s betaalbaar te houden.
Zeekr heeft ook een gigapers
We nemen het Hyundai niet kwalijk dat het productietrucs afkijkt bij Tesla, wij beschouwen het als een compliment voor de Amerikanen. Naar het schijnt hebben Toyota, Volkswagen en Volvo ook oren naar de productietechniek van de populaire EV-bouwer.
Nieuwkomer Zeekr gebruikt de geavanceerde spuitgietpers al. Volgens de dochteronderneming van het gigantische Geely-concern scheelt dat 800 laspunten, worden er minder snijfouten gemaakt en is de auto ook nog eens lichter en stijver.