Het zit de Deen Henrik Fisker niet mee. Hij vergaarde roem als ontwerper van de BMW Z8 en Aston Martin V8 Vantage, maar als oprichter en eigenaar van Fisker Automotive was hij minder succesvol. De plug-in hybride Fisker Karma flopte en de onderneming ging in 2013 failliet. Daarna richtte Fisker een aantal andere bedrijven op, wederom zonder veel succes.
Fisker Ocean met 480 km actieradius
Het tij leek te keren toen Fisker Inc. met de elektrische Ocean kwam. De Fisker Ocean is een bijzonder clean ogende suv met een actieradius van 480 kilometer. Aanvankelijk was de Ocean alleen voor de Amerikaanse markt gepland, maar in 2022 besloot Fisker de oversteek te maken naar het EV-vriendelijker Europa. Daar ging het ervaren Magna Steyr in Oostenrijk de productie voor zijn rekening nemen. Tot dusver zonder het gewenste resultaat.
Enorme prijsverlaging Fisker Ocean
In een poging de Amerikaanse verkopen op te krikken, heeft Fisker de prijzen in de VS gigantisch verlaagd. De prijs van het basismodel Sport met 286 pk en 80 kWh-batterij gaat met 14.000 dollar omlaag van 39.000 naar 25.000 dollar. Dat is omgerekend iets meer dan 23.000 euro. Da's goedkoper dan een
Dacia Spring met 65 pk ...
De prijsverlaging van de topversie Extreme slaat helemaal alles. Die gaat van 61.500 naar 37.500 dollar, oftewel een prijsdaling van 24.000 dollar. Daarmee kost deze de 573 pk sterke Fisker Ocean met zijn 113 kWh-accu omgerekend nog maar 34.875 euro.
Dat klinkt als een koopje, vraag is of je een auto wilt hebben van een merk dat misschien omvalt. Of we in Europa ook zulke gigantische prijsverlagingen kunnen verwachten, is nog maar de vraag.